• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Brno: Centrum města otevřené pro cyklisty

Dávat pozor na hlídkující policisty a mít připravené peníze na případnou pokutu, nebo slézt z jízdního kola a přes vnitřní centrum je provést. Taková byla až donedávna každodenní praxe více než čtyř stovek lidí, kteří s jízdním kolem zamířili na pěší zónu, jež pokrývá území o rozměrech zhruba 800 x 600 m v centru Brna. Dnes je to už minulost – během posledních dvou dní se tu objevilo nové dopravní značení, které umožní celodenní vjezd na kole bez omezení do všech ulic, s jedinou výjimkou České ulice.

„Zprůjezdnění centra pro cyklisty je velmi důležité, protože umožní cyklistům nabídnout bezpečnou trasou přes centrum a vyhnout se tak nebezpečné jízdě po auty ucpaných ulicích malého městského okruhu,“ komentuje nové opatření náměstek primátora Martin Ander. Jak vzápětí dodává, musí následovat další kroky, především dokončení cyklopruhů na radiálních ulicích směřujících do centra, rozšíření sdílené dopravně zklidněné zóny i do prostoru před hlavní nádraží a další.

Do centra Brna přitom každý den směřují tisíce lidí za prací, nákupy i za zábavou. Pěší zóna tu vznikla už v roce 1953, postupně byla rozšiřována o další ulice v 70. a 90. letech. V minulosti se tu vytvořil sdílený prostor, který společně využívají kromě pěších a cyklistů i vozidla MHD. Kromě dopravní obsluhy a zásobování ve vymezených hodinách sem mohou také vozidla, která mají povolení od úředníků brněnského magistrátu. Největší změna se týká právě cyklistů – ti sem mohli až do nedávné doby zajíždět pouze večer a v noci mezi 17-9 hodinou. Nově je vjezd pro jízdní kola časově neomezený do celé oblasti pěší zóny, s výjimkou České ulice. Všude je přitom maximální povolená rychlost 20 km/h.
[...]

Nejčtenější dobrá praxe