ČESKO: Panenka učí děti dobrému soužití
Velké hadrové panenky učí ve školkách a školách zbavovat děti předsudků. Učitelky jim na nich ukazují, že by měly respektovat lidi bez ohledu na barvu pleti, jazyk nebo zdravotní znevýhodnění. S panenkami Persona Dolls pracuje v Česku už čtyřicítka školek a škol.Praha - Učitelka Tereza Hrzánová vchází do třídy Mateřské školy Duha v pražských Košířích. Na židličkách rozestavených v kruhu na ni čeká skupina dětí. "Dobrý den, děti, dneska za vámi přišla Sašenka," zdraví. Sašenka není živá. Je jednou z panenek, které vznikly v rámci projektu Persona Dolls. Má stejně jako děti jméno, rodinu, domov a svůj příběh.
Každé dítě se s panenkou vítá, některé slovně, jiné ji objímá. Učitelka se k ní naklání, jakoby jí naslouchala. "Sašenka říká, že je ráda, že jste se s ní přivítaly. Moc se jí po vás stýskalo," říká. "Víte, proč tady dnes je? Zajímalo by ji, co jste dělaly o víkendu," ptá se dětí. A vypráví jim, že Sašenka byla o víkendu na Šumavě s babičkou, otcem a sourozenci. Děti už vědí, že panenka maminku nemá.
Školka Duha se loni zapojila do vzdělávacího programu Persona Dolls, který vyvinul program Varianty společnosti Člověk v tísni ve spolupráci s berlínským pedagogickým pracovištěm Kinderwelten. Metoda, při níž se používají panenky, se zaměřuje na odstraňování předsudků u předškolních dětí. Učí je třeba neříkat "on to tak nemyslel" v situacích, kdy se děti navzájem předsudky zraňují. A také jim ukazuje, jak respektovat lidi bez ohledu na pleť, jazyk nebo třeba zdravotní znevýhodnění.
[...]
Související témata ...
Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodičeSociální začleňování a odstraňování bariér; národnostní menšiny, cizinci