Ostrava: Inspirace pro cyklistická opatření jsou z Paříže
Čím je město větší, tím ho zpravidla doprava víc trápí a tím je také těžší ji dobře vyřešit. Netýká se to jen té motorové, ale i cyklistické. Jiné problémy mají v Uherském Hradišti nebo Uničově, rozdílné pak třeba v Praze či Ostravě. Jak tedy funguje podpora cyklistiky ve velkém městě jako je Ostrava, které má 23 městských obvodů?
Ostrava patří mezi města, která podepsala již Uherskohradišťskou chartu, a deklarovala tím podporu cyklistické dopravě již před dvěma lety. Nyní patří k největším městům sdruženým v Asociaci měst pro cyklisty. Ostravský generel cyklistické dopravy byl schválen v r. 2010 a na jeho základě jsou rozdělené i kompetence města a obvodů při budování cyklistické infrastruktury. O síť páteřních cyklotras se stará město, o nepáteřní trasy se starají městské obvody. Město tedy připravuje projekty stavebně dopravních opatření a financuje opatření na páteřních cyklotrasách, a to v součinnosti pracovníků odboru dopravy, odboru investic a městského cyklokoordinátora, kteří tak tvoří neformální pracovní cykloskupinu. Městský cyklokoordinátor se vyjadřuje také ke značení tras a projektům na nepáteřních trasách financovaných z rozpočtu městských obvodů. „Každý rok něco děláme, jeden rok jsme třeba dělali na světelně řízených křižovatkách prostor pro cyklisty, jiný rok pruhy v hlavním dopravním prostoru,“ říká ostravský městský cyklokoordinátor Martin Krejčí. „Nové prvky cyklistické infrastruktury, jako například cyklopiktokoridory, při jejich dokončení jejich funkci a způsob užívání vysvětlujeme v radničních zpravodajích,“ vysvětluje Martin Krejčí. Inspiraci pro nová řešení sbírá Ostrava i v zahraničí. „V jednom místě máme pruhy časově omezené – v noci se tam parkuje. Inspiraci pro tohle řešení jsem si přivezl z Paříže – tam jsou BUS pruhy, které fungují jen v pracovní dny, aby tam autobusy měly přednost, přes sobotu a neděli na nich mohou parkovat auta. Autobus tam o víkendu problém nemá, protože tam dopravní zácpa není,“ říká Martin Krejčí. „V Ostravě byl ten problém s parkováním podobný - lidé tam v noci odstavovali auta. Nemělo smysl, abychom tam vyznačili cyklopruhy a volali tam v noci odtahovou službu, když tam cyklisté nejezdí,“ vysvětluje Martin Krejčí. „Nová opatření jsou vnímána vesměs pozitivně. Vyloženě negativní reakce na cyklistické novinky nemáme. Diskuse se ale vedou kolem průjezdnosti pěší zóny pro cyklisty. Vyřešit tuto situaci nás ale teprve čeká,“ popisuje situaci Martin Krejčí.
[...]
Zhlédnuto měsíčně 1
i
Příklady dobré praxe nemají charakter zpravodajství o aktuálním dění. Jedná se o aktivity, které mohou být staršího data, ale přesto jsou inspirativní. Jejich zveřejnění v Galerii udržitelného rozvoje, na stránce Dobrá praxe nebo v Inspiromatu NSZM nemá souvislost s datem jejich realizace. Texty článků jsou ponechány v původním čase a situaci.
Použité fotografie a obrázky jsou poskytnuty jednotlivými municipalitami, případně se jedná o ilustrační foto z oficiálně přístupných zdrojů.