Prostějov: Preventivní akce "Vidět a být viděn"
Akce policistů, BESIP a pracovníků autoservisu.
Celkem 32 osobních motorových vozidel zkontrolovali v rámci akce „Vidět a být viděn“ policisté DI Prostějov v součinnosti s krajským koordinátorem BESIPu. Akce se konala v pátek 14. 11. 2014 v době od 12.00 do 16.00 hodin v Anenské ulici v Prostějově. Po běžné silniční kontrole řidičům nabídli možnost nechat si od pracovníků firmy Auto Kelly zkontrolovat světla profesionálním regloskopem, což je přístroj určený pro kontrolu a seřizování světlometů a měření intenzity osvětlení motorových vozidel. Policisté všechny řidiče upozornili na zákonnou povinnost mít vozidlo řádně osvětlené a také na nutnost pravidelné kontroly stavu osvětlení. Alarmující skutečností je fakt, že pouhých devět z kontrolovaných řidičů tuto pravidelnou kontrolu provádí.
Na závěr několik základních rad, jak zlepšit viditelnost svého vozidla:
• Základem jsou čistá skla (k tomu je třeba mít plně funkční stěrače)a správně fungující světlomety.
• Čisté a správné brýle pro řidiče, který je potřebuje.
• Zkontrolovat funkčnost světlometů, nejen čelních, ale i brzdových a koncových.
• Vybrat si kvalitní a správné autožárovky.
• Svítit tam, kde je to potřeba - je důležité mít správně seřízené světlomety tak, aby maximum světla bylo do 40 metrů před automobilem, čistě vymezený světelný kužel by měl soustřeďovat světlo 75 až 100 metrů před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 metrů a více je optimální.
• Svítit neznamená oslňovat - špatně seřízené světlomety mohou oslňovat a způsobit kolizní situaci. Myslete i na ostatní účastníky silničního provozu a používejte regulátor výšky světlometů.
• Svítit správně a proto včas reagovat - jen správně seřízené světlomety umožní včasné zaznamenání překážky, nebezpečí, nestandardní dopravní situace, značek, cyklistů a chodců a umožní včas a bezpečně reagovat.
• Svítit rozhodně oběma světlomety - jinak vypadá auto jako motocykl. Svítit nejen vpředu, ale i koncová a brzdová světla jsou životně důležitá, aby vůz byl včas vidět.
• Svítit vždy za jízdy - v případě konstrukčního řešení, kdy světla denního svícení se zapínají automaticky pozor na to, že většině vozidel s tímto řešením svítí pouze světla vepředu a zezadu je tak vozidlo neosvětlené. Často chybou je užití pouze obrysových světel k dennímu svícení.
• Při snížené viditelnosti, jako je mlha, hustý déšť, či sněžení je třeba užívat
světla do mlhy.
[...]
Kontakt...
František Kořínek
Zhlédnuto měsíčně 1
i
Příklady dobré praxe nemají charakter zpravodajství o aktuálním dění. Jedná se o aktivity, které mohou být staršího data, ale přesto jsou inspirativní. Jejich zveřejnění v Galerii udržitelného rozvoje, na stránce Dobrá praxe nebo v Inspiromatu NSZM nemá souvislost s datem jejich realizace. Texty článků jsou ponechány v původním čase a situaci.
Použité fotografie a obrázky jsou poskytnuty jednotlivými municipalitami, případně se jedná o ilustrační foto z oficiálně přístupných zdrojů.