Kopřivnice: Projekt "Architektura do školek"
Architektura, stavitelství a urbanismus jsou odjakživa spjaty s životem člověka. Dotýká se každého z nás. Prostředí, kde žijeme, je pro nás nesmírně důležité, i když si to mnohdy neuvědomujeme. Kvalita prostředí ovlivňuje kvalitu života i sociální vztahy a také vazby k místu. Když se nám náš životní prostor líbí, rádi zde trávíme svůj čas, rádi se zde vracíme a pečujeme o něj. Jsme na něj hrdí a snažíme se aktivně zapojit do společenského dění kolem nás.Přestože je tato tématika rozsáhlá a důležitá, propojuje se v ní mnoho oborů vědy i kultury, vzdělávací systém se jí věnuje pouze okrajově.
Naším projektem chceme tuto mezeru ve vzdělávání částečně vyplnit.
PROČ? Cílem programu je vzbudit v dětech zájem o prostor kolem nich, o jejich okolí a podpořit jejich kladný vztah k architektuře. Naučit děti vnímat potřeby své a svých blízkých a umět tyto potřeby vyjádřit, diskutovat o nich a respektovat názory jiných.
PRO KOHO A JAK? První seznámení s architekturou je určeno dětem předškolního věku. Děti nejčastěji pracují skupinkách po pěti. Vzdělávací program je rozdělen do třech teoretických tematických bloků (povídání), na které navazuje praktická část. Pro každé téma jsou pro děti připravené pracovní listy. Děti plní různé úkoly, které jsou prokládány přestávkami a pohybovými aktivitami. Osvědčilo se nám lekce provádět nejlépe jednou týdně nebo po 14 dnech.
UČÍME SE HROU: Všechny činnosti jsou spjaty s nosným motivem dané lekce. Jsou připraveny tak, aby děti během hry získaly informace a následně je použily při plnění praktického úkolu.
Děti se učí spolupráci v týmu, komunikaci, empatii.
Procvičují si jemnou motoriku, grafomotoriku či prostorové vnímání. Během lekcí zapojují zrak, hmat, sluch i čich. Trénují schopnosti jako soustředění se, postřeh, smysl pro detail. Rozvíjejí své znalosti o tvarech, barvách, symetrii, odhadu velikosti apod.
Projekt byl pilotně realizován v roce 2022 v MŠ Francouzská v Kopřivnici.
[...]
Kontakt...
Ing. Lenka Krhovjáková
Zhlédnuto měsíčně 4
i
Příklady dobré praxe nemají charakter zpravodajství o aktuálním dění. Jedná se o aktivity, které mohou být staršího data, ale přesto jsou inspirativní. Jejich zveřejnění v Galerii udržitelného rozvoje, na stránce Dobrá praxe nebo v Inspiromatu NSZM nemá souvislost s datem jejich realizace. Texty článků jsou ponechány v původním čase a situaci.
Použité fotografie a obrázky jsou poskytnuty jednotlivými municipalitami, případně se jedná o ilustrační foto z oficiálně přístupných zdrojů.