• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

ISLAND: Pozdější začátek vyučování = lepší zdraví studentů? Zkušenosti z Reykjavíku


Ovlivňuje čas začátku školního dne celkovou délku spánku a tím pádem i zdraví a celkovou pohodu studentů? Výzkumy ukazují, že ano. Pilotní projekt v Reykjavíku posunul začátek školy z 8:30 na 9:10 (o 40 minut) a výsledky jsou jasné: studenti lépe spí, jsou méně unavení, soustředěnější a vykazují méně rizikového chování.

Základní informace

Název obce/města/regionu: ISLAND / Iceland
Příjmení, jméno: Harpa Thorsteinsdottir
Organizace: město Reykjavík
E-mail: harpa.thorsteinsdottir@reykjavik.is
Téma: Duševní zdraví
Školy, školská zařízení, knihovny, vzdělávací centra - budovy, vybavení, personál; planování
Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? V Reykjavíku proběhla v roce 2023/24 pilotní fáze projektu, který měl za cíl zjistit, jestli posunutí začátku školního vyučování zlepší kvalitu spánku studentů a tím i jejich studijní výsledky a celkovou pohodu. Tento pilotní projekt se zaměřil na snížení spánkového deficitu, zmírnění sociálního jetlagu (rozporu mezi biologickým a společenským časem) a podporu duševního zdraví prostřednictvím delšího spánku. Kromě změny rozvrhu zahrnoval projekt také vzdělávací program o spánku, který byl implementován ve spolupráci s odborníky na spánek.

Výsledky projektu
Klíčové statistiky:
• Průměrná délka spánku:
o Studenti s posunutým začátkem školního dne (skupina 1) spali průměrně o 40 minut déle než studenti v kontrolní skupině (bez změny rozvrhu).
o Jen 4 % studentů s pozdějším začátkem spali méně než 7 hodin na noc, oproti 25 % ve skupinách s běžným rozvrhem.
• Sociální jetlag:
o Studenti s pozdějším začátkem měli průměrný sociální jetlag 46 minut, zatímco studenti s běžným rozvrhem vykazovali 109 minut. Tato redukce znamená výrazné snížení negativních vlivů na zdraví a školní výkonnost.

Hodnocení spokojenosti:
• Dotazníky: Většina studentů a učitelů uvedla, že preferuje pozdější začátek školy, přičemž 85 % učitelů označilo změnu za pozitivní pro výuku.
• Zlepšení v oblasti zdraví: Studenti hlásili méně únavy a vyšší kvalitu spánku než studenti ve skupinách s dřívějším začátkem.

Díky evidentním výsledkům toho projektu bylo radou města Reykjavík rozhodnuto, že po další 3 roky budou všechny základní školy mít posunutý začátek vyučování na 8:50, případně později, podle preferencí každé školy.
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? https://skemman.is/handle/1946/44821?locale=en
Začátek aktivity: 01.01.2023
Jak byla aktivita financována? Náklady na projekt byly pokryty z rozpočtu města Reykjavík a příspěvků Islandského ředitelství zdravotnictví.

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? • Osvěta mezi studenty: Zahrnutí vzdělávacích programů o důležitosti spánku vedlo k většímu povědomí mezi studenty i rodiči.
• Přizpůsobení místním podmínkám: Islandská geografie a specifické světelné podmínky během roku vyžadují cílené přístupy k řízení spánkového režimu.
• Spolupráce s odborníky: Zapojení specialistů a univerzit bylo klíčem k úspěšné implementaci projektu

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? • Pozitivní momenty: Velká podpora ze strany učitelů a studentů umožnila hladkou realizaci projektu.
• Překážky: Přesun tříd do vzdálenější budovy během projektu způsobil delší dojíždění, což mohlo částečně eliminovat výhody pozdějšího začátku školního dne.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Projekt byl hodnocen pomocí objektivních měření spánku (chytré hodinky) a dotazníků. Získané výsledky prokázaly významné zlepšení délky a kvality spánku u studentů s pozdějším začátkem školního dne. Tato zjištění potvrzují, že změna školního rozvrhu může mít zásadní dopad na zdraví a pohodu dospívajících.
Příloha příloha monitorování a evaluace ()
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? Ano, na základě pilotního projektu schválila rada města Reykjavík pokračování: po dobu tří let budou všechny základní školy v Reykjavíku začínat nejdříve v 8:50, ale i později pokud si to konkrétní škola zvolí. Následně proběhne další vyhodnocení.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?

Informace o projektu byly pravidelně sdíleny prostřednictvím místních novin a sociálních sítí, což pomohlo zvýšit povědomí veřejnosti a získat širší podporu. Více například zde: https://www.icelandreview.com/news/reykjavik-delays-school-start-for-teens-in-sleep-health-initiative

Aktéři

Název: město Reykjavík, Island
IČO nebo jiný registrační údaj: 530269–7609
Adresa: Tjarnargata 11, 101 Reykjavik
Web: https://reykjavik.is/

Další aktéři

Název:Dr. Erla Bjornsdottir, odbornice z Centra pro zdravý spánek
Web:https://www.betrisvefn.is/
Publicita NORplus - PDP
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe