ISLAND: Pozdější začátek vyučování = lepší zdraví studentů? Zkušenosti z Reykjavíku ![Detailně zpracovaná dobrá praxe](https://www.zdravaMesta.cz/img/ico-pdp-detailne.png)
Ovlivňuje čas začátku školního dne celkovou délku spánku a tím pádem i zdraví a celkovou pohodu studentů? Výzkumy ukazují, že ano. Pilotní projekt v Reykjavíku posunul začátek školy z 8:30 na 9:10 (o 40 minut) a výsledky jsou jasné: studenti lépe spí, jsou méně unavení, soustředěnější a vykazují méně rizikového chování.
Základní informace
Název obce/města/regionu: | ISLAND / Iceland |
---|---|
Příjmení, jméno: | Harpa Thorsteinsdottir |
Organizace: | město Reykjavík |
E-mail: | harpa.thorsteinsdottir@reykjavik.is |
Téma: | Duševní zdraví Školy, školská zařízení, knihovny, vzdělávací centra - budovy, vybavení, personál; planování Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče |
Popis a výstupy |
|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | V Reykjavíku proběhla v roce 2023/24 pilotní fáze projektu, který měl za cíl zjistit, jestli posunutí začátku školního vyučování zlepší kvalitu spánku studentů a tím i jejich studijní výsledky a celkovou pohodu. Tento pilotní projekt se zaměřil na snížení spánkového deficitu, zmírnění sociálního jetlagu (rozporu mezi biologickým a společenským časem) a podporu duševního zdraví prostřednictvím delšího spánku. Kromě změny rozvrhu zahrnoval projekt také vzdělávací program o spánku, který byl implementován ve spolupráci s odborníky na spánek. Výsledky projektu Klíčové statistiky: • Průměrná délka spánku: o Studenti s posunutým začátkem školního dne (skupina 1) spali průměrně o 40 minut déle než studenti v kontrolní skupině (bez změny rozvrhu). o Jen 4 % studentů s pozdějším začátkem spali méně než 7 hodin na noc, oproti 25 % ve skupinách s běžným rozvrhem. • Sociální jetlag: o Studenti s pozdějším začátkem měli průměrný sociální jetlag 46 minut, zatímco studenti s běžným rozvrhem vykazovali 109 minut. Tato redukce znamená výrazné snížení negativních vlivů na zdraví a školní výkonnost. Hodnocení spokojenosti: • Dotazníky: Většina studentů a učitelů uvedla, že preferuje pozdější začátek školy, přičemž 85 % učitelů označilo změnu za pozitivní pro výuku. • Zlepšení v oblasti zdraví: Studenti hlásili méně únavy a vyšší kvalitu spánku než studenti ve skupinách s dřívějším začátkem. Díky evidentním výsledkům toho projektu bylo radou města Reykjavík rozhodnuto, že po další 3 roky budou všechny základní školy mít posunutý začátek vyučování na 8:50, případně později, podle preferencí každé školy. |
---|---|
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | https://skemman.is/handle/1946/44821?locale=en |
Začátek aktivity: | 01.01.2023 |
Jak byla aktivita financována? | Náklady na projekt byly pokryty z rozpočtu města Reykjavík a příspěvků Islandského ředitelství zdravotnictví. |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | • Osvěta mezi studenty: Zahrnutí vzdělávacích programů o důležitosti spánku vedlo k většímu povědomí mezi studenty i rodiči. • Přizpůsobení místním podmínkám: Islandská geografie a specifické světelné podmínky během roku vyžadují cílené přístupy k řízení spánkového režimu. • Spolupráce s odborníky: Zapojení specialistů a univerzit bylo klíčem k úspěšné implementaci projektu |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | • Pozitivní momenty: Velká podpora ze strany učitelů a studentů umožnila hladkou realizaci projektu. • Překážky: Přesun tříd do vzdálenější budovy během projektu způsobil delší dojíždění, což mohlo částečně eliminovat výhody pozdějšího začátku školního dne. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Projekt byl hodnocen pomocí objektivních měření spánku (chytré hodinky) a dotazníků. Získané výsledky prokázaly významné zlepšení délky a kvality spánku u studentů s pozdějším začátkem školního dne. Tato zjištění potvrzují, že změna školního rozvrhu může mít zásadní dopad na zdraví a pohodu dospívajících. |
Příloha | příloha monitorování a evaluace () |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Ano, na základě pilotního projektu schválila rada města Reykjavík pokračování: po dobu tří let budou všechny základní školy v Reykjavíku začínat nejdříve v 8:50, ale i později pokud si to konkrétní škola zvolí. Následně proběhne další vyhodnocení. |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Informace o projektu byly pravidelně sdíleny prostřednictvím místních novin a sociálních sítí, což pomohlo zvýšit povědomí veřejnosti a získat širší podporu. Více například zde: https://www.icelandreview.com/news/reykjavik-delays-school-start-for-teens-in-sleep-health-initiative |
Aktéři |
|
Název: | město Reykjavík, Island |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 530269–7609 |
Adresa: | Tjarnargata 11, 101 Reykjavik |
Web: | https://reykjavik.is/ |
Další aktéři |
|
Název: | Dr. Erla Bjornsdottir, odbornice z Centra pro zdravý spánek |
Web: | https://www.betrisvefn.is/ |