• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Ústí n.L.: Ústí4real

Ústí4Real je studentský projekt, který ukazuje Ústí nad Labem tak, jak ho vidí mladí – bez příkras, ale s osobním vztahem. Skrze fotky, videa a příběhy zachycují místa, která pro ně něco znamenají. Je to vizuální deník generace, která město nejen obývá, ale i tvoří jeho atmosféru. Autentické, hravé, někdy drsné – ale vždycky opravdové.
Více info o statutárním městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Ústí nad Labem
Příjmení, jméno: Koníř Marek
Organizace: Statutární město Ústí nad Labem - Magistrát města Ústí nad Labem
E-mail:
Telefon: 475271121
Téma: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Bydlení, domácnosti

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

Cílem projektu bylo propojit žáky a studenty ze tří úrovní škol (základní, střední a vysoké) ve městě Ústí tak, aby mohli aktivně přispět k rozvoji města a zároveň posílit vazby těchto mladých lidí k místní komunitě.

Projekt chtěl čelit výzvě odchodu mladých lidí z Ústí, kteří často studují mimo město a pak ho opouštějí, tím, že je více motivuje se zapojovat do života města již během studia. Konkrétním úkol bylo například vytvořit atraktivního videoprůvodce po místech ve městě, která mladí lidé ve věku 12–25 let často navštěvují, a prezentovat tento obsah na sociálních sítích, konkrétně na Instagramu, aby se zvýšila viditelnost a atraktivita města pro mladé generace.

Hlavními výstupy byla vytvořená videa, která zmapovala a představila oblíbená místa mladých lidí v Ústí, přičemž videa byla pravidelně publikována na Instagramovém profilu projektu. Tento obsah pomohl ukázat skutečnou, „reálnou“ tvář města z perspektivy mladých, což podpořilo lepší povědomí a zájem o město samotné. Dalším výstupem byla aktivní spolupráce mezi žáky a studenty různých škol, což přineslo i osobní rozvoj účastníků v oblasti komunikace, tvorby obsahu a týmové práce. Zároveň jsme si ověřili, že lze mezi různě zvolenou věkovou, genderovou či etnickou skupinou dobře fungovat.

Průběh realizace spočíval v několika hlavních krocích. Nejprve byla vybrána skupina účastníků: 2 žáků z vysoké školy (jako projektovým manažerům), 6 ze střední a 10 ze základní školy, kteří byli seznámeni s cíli projektu a úkolem. Následovala fáze plánování, kdy společně vybírali místa, která chtějí ve videích představit. Poté proběhly natáčecí dny, během kterých účastníci připravovali a natáčeli videa na vybraných místech. Další krok byl postprodukce a příprava videí pro publikaci na Instagramu, kde zároveň vznikla strategie pravidelné komunikace s publikem. Projekt byl zakončen závěrečnou reflexí a sdílením zkušeností mezi účastníky i širší veřejností.

Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?

ANO

Strategie rozvoje města

Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?

ANO

Videa, umísťovaná na instagramový účet Ústí4real .

Začátek aktivity: 01.02.2025

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] 0
Detailní rozpis: Financováno z rozpočtu města a MAS.

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

Z realizace projektu Ústí4real lze poskytnout několik užitečných doporučení pro ostatní obce a města, která chtějí podobným způsobem zapojit mladé lidi do rozvoje svého regionu.

Je klíčové vytvořit heterogenní tým složený z mladých lidí různých věkových kategorií a stupňů vzdělání, protože jejich různé pohledy a zkušenosti přinášejí bohatší obsah a zároveň podporují meziskupinovou spolupráci, která je prospěšná jak pro projekt, tak pro účastníky samotné.

Důležitá je otevřená a průběžná komunikace mezi všemi členy týmu a jasné nastavení cílů i očekávání, aby každý věděl, co je jeho úkolem a jaký je přínos celého projektu. Podpora samostatnosti a důvěry v mladé lidi přispívá k jejich větší motivaci a odpovědnosti za výsledky.

Je vhodné projekt zaměřit na reálná témata, která mladé lidi skutečně zajímají, a využít moderní platformy a formáty, jako jsou sociální sítě a videa, aby byl obsah co nejvíce atraktivní a dostupný pro cílovou skupinu. Flexibilita v plánování a ochota přizpůsobit se aktuálním potřebám týmu a okolnostem je rovněž zásadní, protože umožňuje reagovat na případné nečekané situace bez narušení celého průběhu.

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Propojuje mladé lidi z různých věkových kategorií a školních úrovní, podporuje meziskupinovou spolupráci.

Zaměřuje se na reálná témata a místa, která mladí skutečně zajímají, zvyšuje jejich angažovanost.

Využívá moderní a atraktivní formáty, například videa a sociální sítě, k oslovení cílové skupiny.

Podporuje rozvoj praktických dovedností účastníků, jako jsou projektový management, tvorba obsahu, komunikace a týmová práce.

Flexibilita a otevřená komunikace umožňují efektivní řešení nečekaných situací a zvýšení motivace.

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Menší skupina účastníků může omezit rozmanitost názorů a dopad na širší komunitu.

Vyžaduje značnou koordinaci a časovou náročnost pro plánování a realizaci. Pouze však pro dané šéfy skupin.

Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? Leadership vysokoškoláků, který teď začínáme podporovat díky novému předmětu na vysoké škole.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Ano, bylo vyhodnocováno množství shlédnutých videí.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat?

ANO, byl přeformulován předmět na vysoké škole v rámci čehož měli studenti možnost pracovat na projektu celý zimní i letní semestr.

Rádi bychom navázali partnerství s bankou, kvůli možným finančním nákladům na projekty.

Také počítáme s rozšířením do všech škol ve městě.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? Pouze informace na FB a Instagramu.

Aktéři

Název: Statutární město Ústí nad Labem
IČO nebo jiný registrační údaj: 00081531
Adresa: Velká Hradební 2336, 40100  Ústí nad Labem
Web: https://www.usti.cz/cz/

Další aktéři

Název:Inovační centrum Ústeckého kraje

Název:

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně

Název:

Základní škola Hlavní 193, p.o.

Název:

Ochodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem
Detailně zpracované dobré praxe

Ústí n.L.

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe