MAS Opavsko: Pro(story) - místně zakotvené učení
Základní informace
Název obce/města/regionu: | MAS Opavsko |
---|---|
Příjmení, jméno: | Kateřina Skalíková |
Organizace: | Místní akční skupina Opavsko |
E-mail: | skalikova@masopavsko.cz |
Telefon: | 737 40 28 44 |
Téma: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče |
Popis a výstupy |
|
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Pro všechny aktivity je zcela zásadní, že jsou šité na míru přímo konkrétnímu místu a konkrétní skupině dětí. Na motivační hodině se společně definují cíle aktivity, rozdělí se odpovědnosti a kompetence mezi všechny zúčastněné, učitele nevyjímaje a aktivita je pak zakončena na projektovém dni nebo akci pro veřejnost. Děti při realizaci své části projektu prožívají zkušenosti a získávají znalosti při konkrétních a zároveň jedinečných úkolech a prostředích. Ne zprostředkovaně, ale na „vlastní kůži“. Důraz je věnován tomu, aby do aktivity byli zapojeni všichni a pokud je to možné tak často i rodinní příslušníci nebo další lidé žijící v okolí dětí. Jedná se o způsob budování komunitního vnímání a komunitních schopností již u dětí, které je přirozeně vezmou za své a je velký předpoklad, že při pozitivních zážitcích je pak budou používat i v dospělém věku. Z mnoha realizovaných aktivit jsme vybrali tři příklady: Co si zasadíme, to si sníme – jedná se o komunitně plánovanou školní zahradu ve Větřkovicích. V rámci přípravných hodin strávených na projektu děti nakreslily a napsaly, co by na zahradě chtěly. Toto se uskutečnilo ve spolupráci se zahradní architektkou a ve výuce základní školy napříč předměty. Po společných prezentacích všech návrhů se do akce zapojili rodiče a zaměstnanci školy, kteří vnesli své myšlenky a společně dopracovali projekt nové školní zahrady, vč. finálního rozpočtu a harmonogramu prací. Rovněž společnou byla i realizační část, kdy se část školní zahrady přeměnila v užitkovou - Jedlou zahradu. Příběhy našich sousedů – na motivační hodině se hovořilo o historii, vzpomínkách a regionu. Děti dostaly za úkol najít svého pamětníka, popovídat si s ním o jeho životě, vyprávění zdokumentovat a pak ho přednést ostatním. Na slavnostním ukončení projektu nechyběly slzy dojetí. Jednalo se o silné příběhy válečné i totalitní. Příběhy byly prezentovány různě někdy divadlem, někdy jen povídáním, někdy výtvarně. Mezi zúčastněnými došlo ke krásnému mezigeneračnímu propojení. Do programu bylo zapojeno celkem 10 žákovských týmů z Opavska. Pro(story) za školou – u této aktivity byli žáci motivováni, aby imaginárnímu návštěvníkovi za jednu hodinu jeho návštěvy ukázaly to nejlepší, co u nich v obci najde. Definovaly místa, stavby, které si pak rozdělily k dalšímu bádání. Na společné prezentaci pak již sdílely své výsledky založené na informacích z médií, místních kronik, archívů, ale i třeba z vyprávění rodiny nebo sousedů. Projektový den pak proběhl v jedné z vybraných památek, kde měly děti připravenu questingovou trasu zážitkovou formou. Role MAS Opavska je vytvořit akci na klíč dle přání dětí a pedagogů. Dále pomoc s financováním aktivity a zajištěním externích odborníků, kteří se akce účastní. |
---|---|
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | V průběhu celého období realizace jsou aktivity dokumentovány fotograficky i v písemné formě. |
Začátek aktivity: | 01.01.2018 |
Konec aktivity: | 01.01.2020 |
Příloha | Fotodokumentace PDF (6,12 MB) |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 249 |
Jak byla aktivita financována? | MAS Opavsko - MAP Vítkovsko + sponzorské dary a činnost dobrovolníků |
Detailní rozpis: | 249 000 Kč (rozpočet nebyl dočerpán) |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Z našich obdobně založených aktivit vyplývá, že je v každé době potřeba podporovat komunitu. Její spolupráce je totiž skvěle udržitelným zdrojem nejen v malé obci, ale také ve větším městě. Komunitní plánování jistě nese osobitá specifika, ale účinek je vždy skvělý a často překvapivý ve svém nadšení, sdílené radosti a intenzitě. Spolupracovat a komunikovat mezi sebou se navíc neučí pouze dospělí, ale také děti, kteří mohou sledovat zrod vlastních nápadů, přes plánování až k samotné realizaci. Konečný výsledek je pak společným dílem všech zúčastněných a přináší radost i ve společné následné péči. Pozitiva nám postupně sdělují všichni účastníci projektu - žáci, pedagogové, pamětníci, veřejnost. Nejlépe se staví výuka na konkrétních reáliích (místních, regionálních) a také s konkrétními lidmi. |
Příloha: | Metodický list k aktivitě Pro(story) za školou 1 PDF (2,13 MB) Metodický list k aktivitě Pro(story) za školou 2 PDF (1,48 MB) |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | V komunitním plánování bývá v počátcích projektu mnoho otazníků. Známe základní pevné body projektu a jeho vyplnění svébytným obsahem je pak zcela na nás. A to je právě jeho smyslem. Přijít s hotovým projektem, zrealizovat jej a pak jej předat nemá udržitelné hodnoty a ve výsledku je prost všech pozitiv, které přináší právě komunitní projekt. Samotný záměr zásadně ovlivňuje opravdový zájem a schopný koordinátor je naprosto nezbytný. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Různě zacílené aktivity neumožňují jednotné hodnocení. Nicméně často se nám dostávají kladná hodnocení aktivit pedagogy, žáky a také odborníky, kteří se aktivit účastní. |
K jakým zjištěním jste při evaluaci aktivity/projektu došli? | neumíme definovat |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | v aktivitách budeme pokračovat až do ukončení projektu Místních akčních plánů vzdělání Opavska a Vítkovska. |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Při konání komunitních plánování zahrad jsou uveřejňovány pozvánky přes obecní média a sociální sítě. Stejně tak i zhodnocení konkrétní akce v případě, že má přesah do celé obce ne jen do školu, se snažíme zveřejnit v místním periodiku. Dále máme také prostor ve Zpravodaji MAS Opavsko, kde úspěšné aktivity propagujeme. |
Příloha: | Článek v místním periodiku JPG (1,26 MB) |
Další poznámky |
|
Další poznámky | Plánujte a realizujte komunitně, má to smysl :-) |
Aktéři |
|
Název: | MAS Opavsko z.s. |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 270 23 818 |
Adresa: | Opavská 228, Hradec nad Moravicí |
Web: | http://www.masopavsko.cz |
Další aktéři |
|
Název: | ZŠ a MŠ Větřkovice |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 75027038 |
Adresa: | Větřkovice 127, Větřkovice 74743 |
Web: | https://www.zsvetrkovice.cz/ |
Název: | Post Bellum o.p.s. |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 26548526 |
Adresa: | Palác Lucerna, Vodičkova 36, Praha 1 |
Web: | https://www.postbellum.cz |
Název: | ZŠG Vítkov |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 699 87 181 |
Adresa: | Komenského 754, 74901 Vítkov |
Web: | https://www.zsgvitkov.cz |