Jihlava: Inkubátor "Jihlava vzdělává kulturou"
Projekt Jihlava vzdělává kulturou si klade za cíl podpořit vznik kvalitních vzdělávacích programů, které využívají místní kulturní a umělecké aktivity. Jedná se o iniciativu města, která vychází ze Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017-2024. Jde o trojstrannou komunikační platformu mezi školami (učitelé, ředitelé), kulturními aktéry (lektoři, umělci, ředitelé kulturních institucí) a municipalitou (úředníci, politici). Pro Statutární město Jihlava projekt koordinuje zapsaný spolek KVAS.
Základní informace
Název obce/města/regionu: | Jihlava |
---|---|
Příjmení, jméno: | Mgr. Čermáková Silvie |
Organizace: | statutární město Jihlava |
E-mail: | silvie.cermakova@jihlava-city.cz |
Téma: | Kultura, společenský život, volnočasové aktivity, dobrovolnictví |
Popis a výstupy |
|
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | "V listopadu 2017 byl inkubátor odstartován inspirační konferencí v jihlavském DIODu, následovalo několik pracovních setkání mezi pedagogy, zástupci kulturních organizací a umělci zaměřených na vhodnost, užitečnost a kvalitu vznikajících programů. V květnu 2018 mělo veřejnou prezentaci sedm podpořených programů, které nabídli jihlavští kulturní aktéři: Centrum dokumentárního filmu, DIOD, Dům Gustava Mahlera, Horácké divadlo Jihlava, Muzeum Vysočiny Jihlava, Městská knihovna Jihlava, Nultá generace, Oblastní galerie Vysočiny a UNArchitekti. Celkem bylo pro školní rok 2018/19 rozděleno 445 000 Kč pro sedm kulturně vzdělávacích programů. Obohacení školní výuky využilo více než pět set dětí z patnácti škol. O projekty byl mezi školami velký zájem, některé instituce ještě nad rámec přidávaly další termíny." |
---|---|
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | Výstupy z jednotlivých programů byly fotografovány, natáčeny a sbírána data pro evaluaci. Zaktuálně se získaný materiál zpracovává. |
Začátek aktivity: | 01.11.2017 |
Příloha | Prezentace "Jihlava vzdělává kulturou" PDF (915 kB) |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 1000 |
Jak byla aktivita financována? | Financováno z rozpočtu odboru školství kultury a tělovýchovy |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Je teba počítat s počáteční nedůvěrou kulturních organizací i škol. Pořádat společná setkání, kde si obě strany mohou představit své záměry a požadavky. Je třeba pomoci umělcům a kulturním organizacím sdefinováním cílů a se způsobem jejich evaluace. |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | ne |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Evaluován byl každý projekt zvlášť a v současné chvíli probíhá vyhodnocení jednotlivých evaluací a tvorba kompletní evaluační zprávy. Výstupy z programů byly zaznamenávány na kameru a vznikne krátký dokument, který by měl přínos a dopad programů zobrazit. Evaluační zpráva vzniká. Velmi výstižné jsou citáty, zachycené při hodnocení jednoho z programů: „Jsem spokojená, zlepšila jsem si komunikační dovednost, ať už v týmu nebo na promítání.“ „Vždy jsem si natáčení chtěla vyzkoušet, ale neměla jsem možnost. Jakákoliv zkušenost je dobrá a myslím, že i když se něco nedařilo, tak jsme ten problém dokázali vyřešit, což je k životu potřeba.“ „Naučila jsem se manipulovat s kamerou během natáčení a informace nikdy nejsou k zahození. Zjistila jsem o sobě, že dokážu i trochu „šéfovat“ skupině lidí, ale jen trochu. Asi jsem spokojená, měli jsme sice těžké chvilky, ale výsledek byl fajn.“ „Spolupráce s lektory byla skvělá. Byli mi sympatičtí a dalo se s nimi komunikovat a vždy nám odpověděli na jakýkoliv dotaz. Bylo skvělé se něco dozvědět od lidí z oboru.“ |
K jakým zjištěním jste při evaluaci aktivity/projektu došli? | Školy i žáci samotní hodnotili programy ve škále od průměru po velké nadšení. |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Média byla pozvána na jednotlivá veřejná setkání a také na veřejné výstupy z jednotlivých programů. O programech vznikl seriál v krajských novinách - Jihlavských listech, o programech informoval Český rozhlas, využili jsme Noviny Jihlavské radnice a také městský facebook. Propagaci závěrečných výstupů často dělali i žáci v rámci programu sami. Byla to vlastně součást programu. |
Příloha: | Článek v tisku "Školáci Na Sádkách odhalili malbu" PDF (1,08 MB) |
Aktéři |
|
Název: | Odbor školství, kultury a tělovýchovy |
Další aktéři |
|
Název: | Muzeum Vysočiny Jihlava; Oblastní galerie Vysočina |
Název: | DIOD; Dům Gustava Mahlera |
Název: | Horácké divadlo Jihlava a další |