Město Velké Meziříčí ukazuje, že udržitelná doprava nemusí být jen vizí na papíře. Devět elektrovozidel už brázdí ulice v režii technických a sociálních služeb, a to díky chytrému využití dotací i městského rozpočtu. Projekt je součástí širší strategie, která počítá s úsporami, čistším ovzduším i moderním přístupem k veřejné správě. A co je nejlepší – město plánuje v tomto trendu pokračovat i v dalších letech.
Popis a výstupy |
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? |
Cílem zavádění alternativních pohonů je několik, tyto jsou zaměřeny především na snižování dopadů dopravy na životní prostředí, zlepšení kvality ovzduší, snižování závislosti na fosilních palivech a podporu inovací a udržitelného rozvoje:
- Snížení emisí skleníkových plynů - vozidla obvykle produkují méně CO2 a dalších škodlivých emisí, zvláště pokud je elektrická energie získávána z obnovitelných zdrojů.
- Zlepšení kvality ovzduší v městech - nevydávají exhaláty jako jsou oxidy dusíku nebo pevné částice přímo z výfuků, čímž přispívají k čistšímu a zdravějšímu ovzduší ve městech.
- Diversifikace zdrojů energie - přechod na alternativní pohony umožňuje větší využití lokálně dostupných obnovitelných zdrojů energie, což snižuje závislost na dovozu ropy a přispívá k energetické bezpečnosti.
- Podpora inovací a ekonomického růstu - rozvoj technologií pro alternativní pohony
- Zvyšování energetické efektivity – alternativní pohony jsou obecně efektivnější v přeměně energie na pohon než tradiční spalovací motory.
- Podpora trvalé udržitelnosti - integrace elektromobilů s ""inteligentními"" energetickými sítěmi a systémy může pomoci optimalizovat spotřebu energie a podporovat využití obnovitelných zdrojů energie. Zavádění alternativních pohonů má řadu důležitých výstupů nebo dopadů, které zahrnují ekonomické, ekologické a sociální aspekty.
Zde jsou hlavní výstupy:
- Snížení emisí skleníkových plynů – alternativní pohony obecně produkují méně emisí CO2 na kilometr ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem, zvláště pokud je elektrická energie získávána z obnovitelných zdrojů.
- Zmenšení závislosti na fosilních palivech - elektromobilita může pomoci snížit závislost zemí na dovozu ropy, což může vést k větší energetické bezpečnosti a stabilitě.
- Podpora pro obnovitelné zdroje energie - rozvoj elektromobility může být stimulem pro rozšíření obnovitelných zdrojů energie, protože poptávka po čisté elektrice narůstá.
- Zlepšení kvality ovzduší v městských oblastech – alternativní pohony neprodukují výfukové plyny, které jsou hlavním zdrojem znečištění ovzduší ve městech.
- Inovace a rozvoj nových technologií - rozvoj elektromobility podporuje inovace v oblasti automobilového průmyslu, bateriových technologií a infrastruktury pro dobíjení.
- Ekonomický růst a zaměstnanost – rozvoj alternativních pohonů může vytvořit nová pracovní místa v průmyslu, výzkumu a rozvoji, stejně jako ve výstavbě a údržbě infrastruktury pro dobíjení.
- Úspory pro spotřebitele – alternativní pohony mohou nabídnout nižší provozní a údržbové náklady ve srovnání s vozidly na běžné palivo.
- Podpora městské mobility a integrace s inteligentní městskou infrastrukturou - elektromobilita je integrální součástí chytrých měst, přičemž umožňuje efektivnější řízení dopravy a snižování dopravních zácp.
- Sociální přijetí a změna spotřebitelských návyků - postupné zvyšování počtu uživatelů elektromobilů také signalizuje změnu v postojích a vzorcích spotřeby ve společnosti, což může vést k širší akceptaci udržitelných technologií.
Toto jsou klíčové výstupy zavádění elektromobility, které představují transformaci nejen v automobilovém průmyslu, ale také v širších energetických, ekologických a ekonomických kontextech. Realizace probíhá postupně a bez problémů.
|
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? |
Integrovaný plán rozvoje města (2021-2028) - hlavní strategický dokument města
|
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? |
Ne |
Začátek aktivity: |
01.01.2020 |
Rozpočet |
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? |
[tis. Kč] dosud cca 8 mil Kč. |
Jak byla aktivita financována? |
Cílené dotace a rozpočet města.
|
Detailní rozpis: |
9 elektrovozidel pro město o velikosti 12 000 obyvatel |
Doporučení a inspirace |
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? |
Vzhledem k hlavním výstupům projektu viz bod B 2. a v kombinaci s využitím aktuálních dotací nelze municipalitám sdělit nic jiného, než tento postup doporučit.
|
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? |
Zavádění elektromobility přináší řadu silných stránek nejen pro individuální uživatele, ale i pro společnost jako celek. Zde je několik hlavních silných stránek:
- Snížení emisí CO2 a jiných znečišťujících látek - elektrická vozidla produkují mnohem méně emisí skleníkových plynů a lokálních znečišťujících látek než vozidla s tradičními spalovacími motory. To přispívá k čistšímu a zdravějšímu životnímu prostředí.
- Energetická efektivita - elektrická vozidla jsou efektivnější v přeměně energie z baterie na pohonný výkon. To znamená, že na kilometr spotřebují méně energie než vozidla s interními spalovacími motory.
- Podpora obnovitelné energie - elektromobilita může být spojena s využitím obnovitelných zdrojů energie, jako jsou solární panely nebo větrné turbíny, což může vést k dalšímu snižování emisí a závislosti na fosilních palivech.
- Snížení hluku - elektrická vozidla generují méně hluku než konvenční vozidla. To výrazně přispívá k lepší kvalitě života ve městech a snižuje hlukové znečištění.
- Podpora technologického pokroku a inovace - rozvoj elektromobility stimuluje inovace v technologiích, jako jsou baterie, elektrické motory a další komponenty, což může vést k dalšímu technologickému rozvoji i v jiných průmyslových sektorech.
- Ekonomický rozvoj - růst elektromobility může stimulovat ekonomiku prostřednictvím výroby elektromobilů, vývoje infrastruktury pro dobíjecí stanice a vytváření nových pracovních míst.
- Zvýšení energetické nezávislosti - používání elektrických vozidel může zemím pomoci snížit závislost na dovozu ropy a zlepšit energetickou bezpečnost.
- Proměna městské dopravy -elektrifikace veřejné dopravy (autobusy, tramvaje) vede k efektivnějšímu, čistšímu a tiššímu provozu, což přispívá k lepšímu prostředí ve městech. Tyto silné stránky jsou motivací pro vlády a soukromý sektor k investování do elektromobilní infrastruktury a technologií, ať už prostřednictvím legislativních iniciativ, finančních pobídek nebo výzkumu a vývoje.
|
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? |
Zavádění elektromobility přináší mnoho výhod, ale také několik významných slabých stránek nebo výzev, které je třeba řešit. Některé z těchto výzev zahrnují:
- Vysoké pořizovací náklady - elektrické vozidla jsou stále často dražší ve srovnání s tradičními spalovacími auty, což může omezovat jejich dostupnost pro široké vrstvy populace.
- Infrastruktura pro nabíjení - rozvoj infrastruktury pro nabíjení je klíčový, ale je časově a finančně náročný. V mnoha oblastech stále chybí dostatečná síť nabíjecích stanic, což může představovat problém, zvláště v méně urbanizovaných nebo venkovských oblastech.
- Doba nabíjení - i přes zlepšení technologie zůstává doba nabíjení delší ve srovnání s tankováním tradičních paliv. To může být nevýhoda zejména na dlouhých cestách.
- Výdrž a životnost baterií - baterie pro elektrická vozidla mohou mít omezenou životnost a jejich výkon se může snižovat s časem a opakovaným nabíjením. Výměna baterie může být nákladná.
- Ekologický dopad výroby a recyklace baterií - výroba baterií je energeticky náročná a zahrnuje těžbu vzácných surovin, které mohou mít negativní dopad na životní prostředí. Problémy mohou nastat také s recyklací těchto baterií.
- Dostupnost a udržitelnost surovin - těžba lithium, kobaltu a dalších materiálů nutných pro výrobu baterií se setkává s ekologickými a sociálními výzvami, včetně obav o udržitelný a etický způsob získávání těchto surovin.
- Vliv na elektrickou síť - masivní přechod na elektrická vozidla může vyvíjet velký tlak na stávající elektrické sítě, zejména během špičky, což vyžaduje rozsáhlé investice do modernizace a rozvoje infrastruktury.
- Ekologický dopad elektřiny - i když jsou elektrická vozidla čistší na provoz, celkový ekologický dopad závisí na způsobu, jakým je vyrobená elektřina, kterou používají. Pokud elektřina pochází ze spalování fosilních paliv, celkové snížení emisí může být omezené.
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? |
Ne. |
Monitorování a evaluace |
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? |
K vyhodnocení dojde v rámci zavedené normy Systémy managementu hospodaření s energií (ISO 50001).
|
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? |
ANO (V tomto trendu budeme nadále pokračovat i v příštích letech).
|
Média, propagace |
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? |
Prostřednictvím tiskových zpráv.
|
Aktéři |
Název: |
Město Velké Meziříčí |
IČO nebo jiný registrační údaj: |
00295671 |
Adresa: |
Radnická 29/1, 594 01 Velké Meziříčí |
Web: |
https://www.velkemezirici.cz/ |
Další aktéři |
Název: | Technické služby VM s.r.o |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 25509659 |
Adresa: | Karlov 1398/54, 59401 Velké Meziříčí |
Web: | http://tsvelmez.cz/ |
Název: | Sociální služby města Velké Meziříčí |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 68726732 |
Web: | https://www.ssmvm.cz/ |