
Jihomoravský kraj: Vylepši si školu – participativní rozpočet na školách kraje 
Projekt „Vylepši si školu“ umožňuje jihomoravským žákům aktivně rozhodovat o využití části školního rozpočtu prostřednictvím participativního rozpočtování. Žáci přicházejí s vlastními nápady, hlasují o nich a přímo ovlivňují, co se ve škole uskuteční. Program tak rozvíjí jejich dovednosti, posiluje smysl pro odpovědnost a podporuje aktivní zapojení mladých do tvorby prostředí školy, v níž tráví spoustu času. Pilotní ročník ukázal, že mladí mají skvělé nápady a chuť měnit své okolí. Projekt pokračuje dál a míří do dalších typů škol v kraji.
Základní informace
Název obce/města/regionu: | KRAJ JIHOMORAVSKÝ |
---|---|
Příjmení, jméno: | Peřinová Dagmar |
Organizace: | Jihomoravská agentura pro veřejné inovace JINAG, spolek |
E-mail: | |
Telefon: | +420 606 551 509 |
Téma: |
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Školy, školská zařízení, knihovny, vzdělávací centra - budovy, vybavení, personál; planování |
Popis a výstupy |
|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Projekt „Vylepši si školu“ umožňuje studentům rozhodovat o části školního rozpočtu. Prostřednictvím participativního rozpočtování se žáci učí odpovědnosti, kritickému myšlení, prezentačním a komunikačním dovednostem i finanční gramotnosti. Cílem je, aby si studenti vyzkoušeli komplexní cyklus projektu: identifikaci potřeby, tvorbu návrhu, rozpočtování, obhajobu, veřejné hlasování a následnou realizaci. Projekt kombinuje metodickou podporu, technologické nástroje (webová aplikace pro správu návrhů a celoškolní hlasování) a školení školních koordinátorů participativních rozpočtů. Praktický průběh (typický cyklus): 1) Příprava a zaškolení: JINAG a JMK provedou zaškolení školních koordinátorů participativního rozpočtu, dodají metodiku a přístup do online rozhraní. Koordinátor společně s žáky připraví pravidka participativního rozpočtu a komunikační plán. 2) Návrhová fáze: žáci (individuálně nebo v týmech) sbírají nápady, konzultují je s pedagogy, vypracují jednoduchý projektový návrh (popis, přínos, rozpočet). Probíhají workshopy na finanční gramotnost a projektové řízení. 3) Prezentace a obhajoby: autoři projektů veřejně prezentují své návrhy před spolužáky a porotou; prezentace rozvíjejí prezentační a argumentační dovednosti. 4) Hlasování: celé školy hlasují elektronicky přes aplikaci; hlasování je transparentní a monitorované. Vítězné projekty jsou vybrány podle stanovených pravidel a rozpočtového stropu. 5) Realizace: žáci se podílejí na realizaci projektu pod dohledem koordinátora a školy; dodavatelské úkony zajišťuje škola v souladu s finančními pravidly zřizovatele. 6) Evaluace: po dokončení proběhne sběr zpětné vazby, evaluační setkání koordinátorů a závěrečná zpráva s dopady a doporučeními. Výstupy a dopady: Pilot: 6 středních škol, 58 podaných návrhů, 3 138 hlasů, 6 vítězných projektů, všechny pilotní školy pokračují.
Organizace zodpovědností:
|
---|---|
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? | Navazuje na Programové prohlášení Rady Jihomoravského kraje 2024–2028 – oblast vzdělávání, podpora podnikavých dovedností a inovací. |
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | ANO – metodika participativního rozpočtu, úprava aplikace vyvinuté Magistrátem města Brna, závěrečná zpráva pilotu, webové stránky |
Začátek aktivity: | 01.09.2023 |
Příloha | Závěrečná zpráva Vylepši si školu / Pilot PPT (1 MB) |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 2916 |
Jak byla aktivita financována? | rozpočet Jihomoravského kraje |
Detailní rozpis: | 2023/24 (pilot / 6 škol) 216 tis. Kč 2024/25 (1.ročník / 57 škol+ 1 dětský domov) cca 2 700 tis. Kč. |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? |
|
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? |
|
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? |
|
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Pilotní projekt byl vyhodnocen závěrečnou zprávou (JINAG, JMK), proběhla evaluace metodiky i procesu. Zpětná vazba od škol a koordinátorů – evaluační setkání, sdílení zkušeností. Na závěrečné zprávě z 1. ročníku se pracuje. |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Projekt plánujeme každoročně. Rozšíření na ZŠ, praktické školy a dětské domovy. Postupně do všech typů škol v JMK. |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Projekt „Vylepši si školu“ byl komunikován prostřednictvím oficiálních i školních kanálů:
Mediální výstupy kombinovaly tiskové zprávy, regionální média i školní komunikaci s důrazem na konkrétní studentské projekty. |
Příloha: | Plakát - Vylepši si školu PDF (7 MB) |
Aktéři |
|
Název: | Jihomoravský kraj |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 70888337 |
Adresa: | Žerotínovo nám. 449/3, 602 00 Brno |
Web: | http://www.jmk.cz |
Další aktéři |
|
Název: | Jihomoravská agentura pro veřejné inovace JINAG, spolek |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 65338090 |
Adresa: | Žerotínovo nám. 449/3, 602 00 Brno |
Web: | http://www.jinag.eu |