• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Jihomoravský kraj: Vylepši si školu – participativní rozpočet na školách kraje

Projekt „Vylepši si školu“ umožňuje jihomoravským žákům aktivně rozhodovat o využití části školního rozpočtu prostřednictvím participativního rozpočtování. Žáci přicházejí s vlastními nápady, hlasují o nich a přímo ovlivňují, co se ve škole uskuteční. Program tak rozvíjí jejich dovednosti, posiluje smysl pro odpovědnost a podporuje aktivní zapojení mladých do tvorby prostředí školy, v níž tráví spoustu času.  Pilotní ročník ukázal, že mladí mají skvělé nápady a chuť měnit své okolí. Projekt pokračuje dál a míří do dalších typů škol v kraji.

Více info o kraji

Základní informace

Název obce/města/regionu: KRAJ JIHOMORAVSKÝ
Příjmení, jméno: Peřinová Dagmar
Organizace: Jihomoravská agentura pro veřejné inovace JINAG, spolek
E-mail:
Telefon: +420 606 551 509
Téma: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Školy, školská zařízení, knihovny, vzdělávací centra - budovy, vybavení, personál; planování

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

Projekt „Vylepši si školu“ umožňuje studentům rozhodovat o části školního rozpočtu. Prostřednictvím participativního rozpočtování se žáci učí odpovědnosti, kritickému myšlení, prezentačním a komunikačním dovednostem i finanční gramotnosti.

Cílem je, aby si studenti vyzkoušeli komplexní cyklus projektu: identifikaci potřeby, tvorbu návrhu, rozpočtování, obhajobu, veřejné hlasování a následnou realizaci. Projekt kombinuje metodickou podporu, technologické nástroje (webová aplikace pro správu návrhů a celoškolní hlasování) a školení školních koordinátorů participativních rozpočtů.

Praktický průběh (typický cyklus):

1) Příprava a zaškolení: JINAG a JMK provedou zaškolení školních koordinátorů participativního rozpočtu, dodají metodiku a přístup do online rozhraní. Koordinátor společně s žáky připraví pravidka participativního rozpočtu a komunikační plán.

2) Návrhová fáze: žáci (individuálně nebo v týmech) sbírají nápady, konzultují je s pedagogy, vypracují jednoduchý projektový návrh (popis, přínos, rozpočet). Probíhají workshopy na finanční gramotnost a projektové řízení.

3) Prezentace a obhajoby: autoři projektů veřejně prezentují své návrhy před spolužáky a porotou; prezentace rozvíjejí prezentační a argumentační dovednosti.

4) Hlasování: celé školy hlasují elektronicky přes aplikaci; hlasování je transparentní a monitorované. Vítězné projekty jsou vybrány podle stanovených pravidel a rozpočtového stropu.

5) Realizace: žáci se podílejí na realizaci projektu pod dohledem koordinátora a školy; dodavatelské úkony zajišťuje škola v souladu s finančními pravidly zřizovatele.

6) Evaluace: po dokončení proběhne sběr zpětné vazby, evaluační setkání koordinátorů a závěrečná zpráva s dopady a doporučeními.

Výstupy a dopady:

Pilot: 6 středních škol, 58 podaných návrhů, 3 138 hlasů, 6 vítězných projektů, všechny pilotní školy pokračují.

  • 1. ročník (2024/25): zapojeno 56 středních škol,1 dětský domov a 2 základní školy, 318 podaných návrhů, 32 001 hlasů, 58 vítězných projektů,
  • 2. ročník (2025/26): zapojeno 62 středních škol, 1 dětský domov a 29 základních škol
  • Metodika pro střední školy, online aplikace pro správu a hlasování, dokumentace z pilotu, evaluační zpráva.
  • Měřitelné přínosy: zvýšení finanční gramotnosti, zlepšení prezentačních dovedností, posílení občanské angažovanosti a sounáležitosti ke škole. Školy hlásí zvýšenou motivaci žáků a lepší komunikaci mezi žáky a pedagogy.

Organizace zodpovědností:

  • JINAG: metodická podpora, školení koordinátorů, obsah aplikace, evaluace, šíření výsledků.
  • Jihomoravský kraj: financování, administrace projektu, provoz aplikace.
  • Školní koordinátor: místní realizace projektu, podpora žáků, administrace zázemí pro hlasování.
  • Žáci: návrh, prezentace a podíl na realizaci. 
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? Navazuje na Programové prohlášení Rady Jihomoravského kraje 2024–2028 – oblast vzdělávání, podpora podnikavých dovedností a inovací.
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?

ANO – metodika participativního rozpočtu, úprava aplikace vyvinuté Magistrátem města Brna, závěrečná zpráva pilotu, webové stránky

Začátek aktivity: 01.09.2023
Příloha

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] 2916
Jak byla aktivita financována? rozpočet Jihomoravského kraje
Detailní rozpis: 2023/24 (pilot / 6 škol)  216 tis. Kč
2024/25 (1.ročník / 57 škol+ 1 dětský domov) cca 2 700 tis. Kč.

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?
  • věnovat dostatek času přípravě škol a koordinátorů participativních rozpočtů
  • zajistit dlouhodobou podporu, nikoli jednorázovou akci na straně školy 
  • propojit projekt s obcí/městem (školní fóra)
  • počítat s evaluací a sdílením zkušeností

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
  • vysoký zájem žáků
  • podpora Jihomoravského kraje
  • rozvoj finanční gramotnosti a kritického myšlení
  • metodická a technická podpora (aplikace, školení)
  • rozvoj kvality prostředí a nabídky škol
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
  • závislost na kvalitě školního koordinátora participativního rozpočtu
  • časová náročnost přípravy a realizace
  • nutnost dlouhodobého financování 
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila?
  • velký zájem škol: 56 přihlášených hned do 1. ročníku
  • politická podpora vedení kraje
  • pozitivní mediální ohlas v regionu

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu?

Pilotní projekt byl vyhodnocen závěrečnou zprávou (JINAG, JMK), proběhla evaluace metodiky i procesu. Zpětná vazba od škol a koordinátorů – evaluační setkání, sdílení zkušeností. Na závěrečné zprávě z 1. ročníku se pracuje.

Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? Projekt plánujeme každoročně. Rozšíření na ZŠ, praktické školy a dětské domovy. Postupně do všech typů škol v JMK.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?

Projekt „Vylepši si školu“ byl komunikován prostřednictvím oficiálních i školních kanálů:

  • Tisková zpráva JINAG a JMK (23. 4. 2024) o spuštění projektu a jeho cílech
  • Web JMK – informace o možnostech zapojení škol
  • Regionální média – článek na Stisk Online (24. 4. 2024) o dotaci 30 tis. Kč na studentské projekty
  • Školní média – např. SŠ technická a ekonomická Brno (15. 5. 2025) o vítězném projektu nabíjecí stanice
  • Prezentace ocenění – SŠG Brno (15. 3. 2024) informovala o předání cen studentům

Mediální výstupy kombinovaly tiskové zprávy, regionální média i školní komunikaci s důrazem na konkrétní studentské projekty.

Příloha:

Aktéři

Název: Jihomoravský kraj
IČO nebo jiný registrační údaj: 70888337
Adresa: Žerotínovo nám. 449/3, 602 00 Brno
Web: http://www.jmk.cz

Další aktéři

Název:Jihomoravská agentura pro veřejné inovace JINAG, spolek
IČO nebo jiný registrační údaj:65338090
Adresa:Žerotínovo nám. 449/3, 602 00 Brno
Web:http://www.jinag.eu
Detailně zpracované dobré praxe

Jihomoravský kraj

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe