Brno: Program HOBIT - e-learning, který učí zachraňovat životy
Základní informace
Název obce/města/regionu: | Brno |
---|---|
Příjmení, jméno: | Maršálková Hana |
Organizace: | Mezinárodní centrum klinického výzkumu FNUSA a LF MU |
E-mail: | hana.marsalkova@fnusa.cz |
Telefon: | +420 734 355 410 |
Téma: | Kardiovaskulární a onkologická onemocnění Vzdělávání a osvěta ke zdraví (programy, akce a kampaně) |
Popis a výstupy |
|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | HOBIT je jedinečný vzdělávací program, jehož cílem je zlepšit zdravotní gramotnost žáků základních a středních škol. Děti se prostřednictvím e-learningu, simulačních videí a dalších vzdělávacích nástrojů učí, jak rozpoznat a reagovat na závažná onemocnění. Program se zaměřuje především na mozkovou mrtvici a infarkt myokardu, které drží první příčky v žebříčku nejčastějších úmrtí. Další moduly zahrnují panickou ataku, cukrovku, COVID-19 a látkové a nelátkové závislosti. Protože tato onemocnění a stavy mohou postihnout širokou věkovou skupinu, je důležité posílit jejich znalost už od školního věku. Program ve spolupráci s městem Brnem a dalšími partnery prošel v letech 2021-2023 rozvojem a rozšířením a byla spuštěna jeho nová verze. Program aktuálně obsahuje 6 výukových modulů, baterii pracovních listů, online mini hry a také vzdělávací "Hru o život", která je dostupná i na mobilních zařízeních. Programem bylo proškoleno téměř 8000 dětí ze 411 českých škol. Program využívá 39 brněnských základních škol a gymnázií, které díky HOBITovi vzdělaly 1956 svých žáků a studentů a jedná se tak o nejsilněji proškolený okres. V r. 2021 začala ve spolupráci s partnery příprava nových modulů a e-learningu, v r. 2022 byly vytvořeny potřebné podklady - vzdělávací filmy, simulační videa, testové otázky a další vzdělávací nástroje. Program byl následně opakovaně testován, a to i mezi žáky z vyloučených lokalit, aby byla ověřena srozumitelnost obsahu a zajištěno univerzální využití programu. Od září 2023 je program veřejně přístupný. |
---|---|
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? | Aktivity navazují na strategický dokument Vize a strategie Brno 2050 (2017), a to zejména konkrétně na body 1.1 "Ochránit zdraví obyvatel a posílit roli prevence a zdravého životního stylu včetně vytváření vhodných nástrojů pro dlouhodobé sledování zdraví obyvatelstva" a 1.5 "Zvyšovat zdravotní gramotnost obyvatel prostřednictvím popularizačních i preventivních programů zaměřených na častá onemocnění (např. ischemická choroba srdeční, nádorová onemocnění, cévní mozková příhoda, duševní onemocnění, poruchy plodnosti)." Konkrétně se pak jedná o návaznost na Plán zdraví města Brna 2018-2030 s odkazem na bod A.3 tohoto dokumentu "Podpořit zdraví obyvatel formou preventivních programů a propagací zdravého životního stylu, zvýšit zdravotní gramotnost a posílit odpovědnost za vlastní zdraví". Nad rámec strategických dokumentů města navazuje projekt také na Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 (Strategie 2030+). Vychází přitom z cílů tohoto dokumentu, a to "Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život" i "Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů." Ve vztahu k tomuto dokumentu se pak nejvíce vztahuje ke Strategické linii 1 "Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání", konkrétně k bodu 1.4 "Digitální vzdělávání". |
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | 1) e-learningové moduly obsahující vzdělávací videa a testy o mrtvici, infarktu, panické poruše, cukrovce a závislostech, |
Začátek aktivity: | 01.09.2021 |
Příloha | Pracovní listy PDF (3,69 MB) |
Jak byla aktivita financována? | Fondy EHP a Norska, Program zdraví |
Detailní rozpis: | nespecifikováno |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Z realizace našich aktivit lze formulovat následující doporučení a rady: 1) E-learning jako efektivní nástroj plošného vzdělávání 2) Podpora veřejného zdraví a městských strategií 3) Optimální načasování vzdělávacích aktivit 4) Spolupráce s odborníky 5) Zpětná vazba 6) Uvedení e-learningu do provozu |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | - jedinečný výukový program, které komplexně pokrývá závažná zdravotní témata |
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | - nutnost počítačové účebny (dostatečného množství přístrojů k realizaci online programu) a stabilní připojení k internetu |
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Nečekaným a velmi přínosným bylo vzniklé partnerství s Národní sítí Zdravých měst, které výrazně přispělo k šíření programu do škol. Stejně pozitivně hodnotíme i spolupráci s influencerem Tomášem Hrnčířem, díky kterému jsme zacílili přímo na školáky využívající platformu. Zásadní zkušeností pro nás během realizace byla i spolupráce s lékaři a dalšími odborníky, kteří jsou časově velmi vytížení a bylo tak potřeba pružně měnit harmonogram a řízení navazujících aktivit. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Výsledky užívání programu HOBIT vyhodnocujeme na základě dat, která vstupují anonymně do databáze programu. Kromě tvrdých dat také průběžně sbíráme zpětnou vazbu uživatelů prostřednictvím online dotazníků. V neposlední řadě je monitorován i dosah a dopad implementačních aktivit - např. dosah online reklamy, počet nových registrací po prezenčních akcích, nebo účinnost e-mailové či dopisové kampaně. |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Program HOBIT je navržen tak, aby dlouhodobě sloužil školám i široké veřejnosti ve vzdělávání o závažných onemocněních. Naším cílem je i v budoucnu zapojit co největší počet základních a středních škol z celé České republiky. Pro dosažení tohoto cíle do budoucna plánujeme: Oslovování škol a pedagogů Cílení na oblasti s vyšším počtem zapojených škol Zavedení metody FAST do rámcových vzdělávacích programů Publikace odborných článků a rozšíření mediálního dosahu Rozšíření do volnočasových aktivit a dětských organizací Rozšiřování partnerské sítě |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Program komunikuje přes své webové stránky www.programhobit.cz Ačkoliv uplynulé období bylo zaměřeno především na rozvoj programu a přímou komunikaci s učiteli, zaznamenali jsme několik mediálních výstupů: Podcast Stačí málo pojišťovny Generali - o programu HOBIT hovoří vedoucí Ing. Hana Maršálková Dále účast na mnoha akcích, např. Festival zdraví v Brně, brněnský Veletrh Gaudeamus, Slezské dny preventivní medicíny, Festival vědy a techniky a další.
|
Příloha: | Foto - Festival vědy a techniky 2024 JPG (823 kB) Foto - Gaudeamus 2023 JPG (318 kB) |
Další poznámky |
|
Další poznámky | Program získal záštitu MŠMT. |
Aktéři |
|
Název: | Mezinárodní centrum klinického výzkumu FN u sv. Anny a LF Masarykovy univerzity |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 00159816 |
Adresa: | Pekařská 664/53, 602 00 Brno |
Web: | https://www.fnusa-icrc.org/cs/home/ |
Další aktéři |
|
Název: | Statutární město Brno - Magistrát města Brna |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 44992785 |
Adresa: | Dominikánské náměstí 196/1, 602 00 Brno |
Web: | http://www.brno.cz |
Název: | Fakultní nemocnice Brno |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 65269705 |
Adresa: | Jihlavská 340/20, 625 00 Brno |
Web: | http://www.fnbrno.cz |
Název: | Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 00216224 |
Adresa: | Poříčí 623/7, 603 00 Brno |
Web: | https://www.ped.muni.cz/ |