• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Dačice: Studenti "školí" seniory v práci na chytrém telefonu

Těžko byste hledali větší odborníky na chytré telefony, než jsou mladí lidé. Jejich rychlost, pohotovost a obratnost při práci se smartphony je bezkonkurenční. A tak to ani nemohl být nikdo jiný než studenti, kdo přijal roli lektorů ve vzdělávání seniorů.
Díky společným silám Zdravého města, Gymnázia Dačice a místní knihovny tak vznikl unikátní vzdělávací kurz, který propojuje generace.
more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Dačice
Surname, firstname: Mašátová Petra
Organization: Gymnázium Dačice
E-mail: masatova@gymn-dacice.cz
Phone: 604 751 668
Subject: Celoživotní vzdělávání, rekvalifikace a speciální vzdělávání cílových skupin

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results?

Cílem pětitýdenního kurzu CHYTŘE NA CHYTRÁ ZAŘÍZENÍ bylo vzdělávání seniorů v práci s chytrým telefonem. V rolích lektorů působili studenti Gymnázia Dačice,kteří tak rozvíjeli vlastní dovedností při předávání informací. 

Hlavním smyslem aktivity však bylo propojení obou generací. S celým nápadem přišla na jaře 2022 Kateřina Marková a Ilona Brabencová ze Zdravého města Dačice, Knihovna Matěje Mikšíčka zastoupená Veronikou Kvapilovou poskytla zázemí ve své moderní přístavbě a zajistila projektu propagaci a za Gymnázium Dačice vytvořil učitelský tým Petra Mašátová s Karlem Tobolkou celý koncept kurzu. Učitelé oslovili na začátku září osm studentů z 2. ročníku a septimy s nabídkou vyzkoušet si pro změnu také roli učitelů. Během října se v knihovně přihlásilo osm účastníků – seniorů s chytrým telefonem a bylo jasné, že kurz může začít.

A tak to začalo. V úterý 1. listopadu a potom ještě další čtyři listopadové úterky jsme se od dvou do čtyř scházeli v knihovně, kde studenti krok za krokem provedli účastníky kurzu mikrosvětem chytrých telefonů. Hodně se věnovali aplikacím, tomu, jak je do telefonu stahovat a jak je zase odinstalovat, konkrétně účastníci pracovali například s aplikací Záchranka, Mapy.cz nebo IDOS. Stáhli si do telefonu čtečku QR kódů, vyzkoušeli si možnosti fotoaparátu a sdílení fotografií třeba přes WhatsApp. Pozornost byla věnována také podvodným e-mailům, tomu, jak je odhalit a jak jim nenaletět.

Jednoznačnou výhodou kurzu byl malý počet jeho účastníků, který umožňoval individuální přístup a podporu. Každý senior měl tak jednoho svého studentského asistenta, který mu poskytoval potřebnou pomoc s telefonem. S tím souvisela také komorní atmosféra, která se setkání od setkání stávala vřelejší a osobnější. A tak jsme na konci mohli konstatovat, že smysl celého kurzu, kterým bylo nejen vzdělávání, ale i vzájemné propojení generací se podařilo naplnit.

VIDEOREPORTÁŽ z jednoho ze školicích bloků.

Is the activity related to any of your strategical document? Zdravotní plán města Dačice na období 2021-2025
Were the implemented activities documented? ANO - bylo vytvořeno celkem pět pracovních listů pro pět lekcí kurzu.
Start of activity: 01.11.2022
End of activity: 29.11.2022
Attachment
Plakát JPG (120 kB)
Pracovní list 1 PDF (831 KB)
Pracovní list 2 PDF (184 KB)
Pracovní list 3 PDF (451 KB)
Pracovní list 4 PDF (401 KB)
Pracovní list 5 PDF (1 MB)

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 10
How was the activity funded? z rozpočtu Města Dačice
Detailed schedule: 6.400,- Kč odměna mladým školitelům
občerstvení, náklady knihovny,…

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Vhodná propagace k oslovení seniorů. Zkušený tým pedagogů. Správné vytipování mladých školitelů. Vhodné prostory a technika pro školení.

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

Describe the main strengths of your activity / project during its realization? Osobní kontakt seniorů se studenty, vřelá atmosféra setkání, komplexnost kurzu (přínos pro studenty, seniory i všechny zapojené organizace), navázání hlubší spolupráce jednotlivých organizací.
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? Vzhledem k tomu, že jsme kurz realizovali poprvé, vybrali jsme do něj studenty, kteří tolik nepotřebují rozvíjet své komunikační dovednosti, empatii apod. Místy nás zrazovala technika, např. dlouhé čekání na stažení aplikace, pokud všichni účastníci kurzu stahovali zároveň.
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? Vše proběhlo dle plánu, jedinou komplikací byla nízká rychlost WIFI viz slabé stránky aktivity

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Evaluace proběhla formou dotazníku zpětné vazby.
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Kurz chceme zopakovat ve stejném formátu s novými studenty i seniory. Probíhat bude od 9. ledna do 6. února 2024 v Knihovně Matěje Mikšíčka v Dačicích. Obsah kurzu však vychází do značné míry z konkrétních potřeb jeho účastníků, a tak počítáme s tím, že musíme být flexibilní a upravovat ho podle aktuální situace.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Reportáž v dačické televizi DATEL (čas 4.34-8.20): https://www.youtube.com/watch?v=CMauUK938rE

článek na webu GD: https://www.gymn-dacice.cz/detail/cz/chytre-na-chytra-zarizeni-aneb-studenti-uci-seniory

pozvánka na webu Města Dačice: https://www.dacice.cz/mestsky-urad/zdrave-mesto-a-ma21/pozvanka-chytre-na-chytry-telefon-4278cs.html

reportáž televize G-one.tv: https://g-one.tv/detail/cz/1103-chytre-na-chytra-zarizeni-2022

propagace na FB GD: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02RZs47GMoNx6SUBt88mbrTUkriepznRWZzonEPGsED2EJN2Sn4VEgWmohQjdH4vE2l&id=100047933091455

propagace na IG GD: https://www.instagram.com/p/CkeVfCssxm_/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

zásadní propagace byla přímo v Knihovně Matěje Mikšíčka, kde knihovnice podávaly informace přímo seniorům; mobilní rozhlas, místní rozhlas, plakát-výlep

Partakers

Name: Gymnázium, Dačice, Boženy Němcové 213
Company number or other registration data: 608 16 929
Address: B. Němcové 213/V, 380 11 Dačice
Web: https://www.gymn-dacice.cz

Another partakers

Název:Zdravé město Dačice
IČO nebo jiný registrační údaj:002 46 476
Adresa:Krajířova 27/I., 380 01 Dačice
Web:https://www.dacice.cz/mestsky-urad/zdrave-mesto-a-ma21/

Name:

Knihovna Matěje Mikšíčka Dačice
Company number or other registration data:608 19 529
Address:Pantočkova 89/IV., 380 01 Dačice
Web:https://www.mkdac.cz
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe