Ústí n.L.: Mentoringové dobrovolnické programy pomáhají dětem
Basic information
Name of the city/town/region: | Ústí nad Labem |
---|---|
Contact: | Ústí nad Labem |
Organization: | Dobrovolnické centrum, z.s. |
E-mail: | petra.pracharova@dcul.eu, barbora@rosslerova@dcul.eu |
Phone: | 420 721 570 084, 420 774 041 420 |
Subject: | Kultura, společenský život, volnočasové aktivity, dobrovolnictví Sociální začleňování a odstraňování bariér; národnostní menšiny, cizinci |
Description and outputs |
|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Cílem dobrovolnických mentoringových programů je podpořit pozitivní změny u dětí ve složité životní situaci, pomoci těmto dětem překlenout náročné životní období a nabídnout jim příležitost pro lepší budoucnost. Dobrovolnické centrum realizuje 2 hlavní mentoringové programy: - Pět P (funguje od roku 2000, zapojilo se již 260 dvojic) - KOMPAS@ (od roku 2004 doposud prošlo programem 429 dětí) Programy jsou založené na spolupráci mezi dobrovolníkem a dítětem. Záměrem je vytváření přátelských vztahů jednoho „malého“ a jednoho „velkého“ kamaráda, který je dítěti průvodcem. Mezi důležité "výstupy" tohoto kamarádství patří pozitivní změny u dětí např. v oblasti záškoláctví, zlepšení vztahů s vrstevníky, schopnost vyjádřit své pocity, mít zájem o nové věci, vyšší sebedůvěra, lepší schopnost rozhodovat se atd. Za žádané výstupy považujeme také spokojenost dobrovolníků i dětí, volný čas strávený s příjemnými prožitky, navázání nových přátelství, přijetí v kolektivu, nalezení nového smyslu v životě, naučení se novým dovednostem, nový koníček nebo nový člověk, který dokázal někoho dalšího v životě obohatit nebo jednoduše rozveselit. V rámci programů se také daří aktivizovat společnost - jde o lidi různého věku, kteří se stanou aktivními dobrovolníky v komunitě. Zájemci o roli dobrovolníka se musí zúčasnit výcviku, který pořádají koordinátorky programů a výcvikový lektor. Dobrovolníci se zájmem o Pět P, také mimo vycvik podstupují psychologickou diagnostiku. Před zapojením dobrovolníků a rodin do programů probíhá několik setkání s koordinátorem programu, na kterých se všechny strany vzájemně poznávají a nastavují si pravidla spolupráce. Koordinátor naslouchá přáním a potřebám nejen rodiny, ale také dobrovolníka. V době, kdy se dobrovolník setkává s dítětem, koordinátor o obě strany pečuje tak, aby se všichni zapojení cítili dobře, a aby setkávání měla oboustranný přínos. Koordinátor udržuje pravidelný kontakt s rodinou i dobrovolníkem. V programu Pět P se dobrovolník s dítětem schází 1x týdně na 1-2 hodiny, po dobu minimálně 1 roku. V programu KOMPAS se 2 dobrovolníci scházejí s 6-7 dětmi, 1x týdně na 2 hodiny, po dobu 5 měsíců. Náplň schůzek si dobrovolníci s dětmi vymýšlejí společně. |
---|---|
Is the activity related to any of your strategical document? | Komunitní plán péče ORP Ústecko https://www.usti-nad-labem.cz/files/cz/uredni-portal/obcan/socialni-oblast/7-kpp_2023-2026.pdf |
Were the implemented activities documented? | Každý z programů funguje na základě metodiky. Dále byly vytvořeny propagační letáčky pro veřejnost - informují o programech a náborový leták pro vyhledávání nových dobrovolníků. |
Attachment | Leták pro dobrovolníky PDF (212 kB) Leták pro rodinu PDF (1,56 MB) |
How was the activity funded? | Dobrovolnické programy jsou akreditovány u Ministerstva vnitra ČR - odbor prevence kriminality, dotační titul: Rozvoj dobrovolnické služby. Programy jsou financovány z rozpočtu Města Ústí nad Labem. Aktuálně realizujeme programy také za přispění financí z Operačního programu zaměstnanost plus, Podpora služeb pro ohrožené děti, rodiny a mladé dospělé. |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | V obou programech vidíme velký smysl. Mají své místo v rámci prevence, stejně tak při aktivizaci lidí, aby se zapojili. Někdy stačí přátelství a naslouchání, hledání talentů a ocenění...aby menší či větší kluk nebo holka nemuseli docházet k odborníkům, na terapie nebo se trápit sami. I když jsou některé výsledky vidět až po letech, každé dítě, které programem prošlo,nejméně po dobu jeho působení pookřálo, bylo veselejší a rádo k nám chodilo. Nejhezčí zpětnou vazbou pro nás vždy byl a stále je dětský úsměv nebo dobrovolník, který mluví o tom, co mu dobrovolnictví dalo a co získal. Důležitý je vztah. Vztah mezi dítětem a dobrovolníkem, vztah mezi dobrovolníkem a rodinou, vztah mezi dobrovolníkem a koordinátorem, vztah mezi rodinou a koordinátorem. Pokud jsou tyto vztahy dobře nastavené a komunikace funguje, pak se mnohem snáz naplňují nastavené cíle i potřeby všech zúčastněných stran. |
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process |
|
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? | Riziko nižšího počtu zájemců o roli dobrovolníka. Válečná situace na Ukrajině - dobrovolníci mohou dávat přednost pomoci Ukrajině před Mentoringovými programy. |
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Hlavní události v posledních letech, která zásadně ovlivnila průběh Mentoringových programů, byla pandemie Covid19. Různá opatření znemožňovala uskutečňovat aktivity, ať již v programu KOMPAS, Pět P, doučování či setkávání u deskových her. |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Na začátku každé spolupráce s novou rodinou vyplňujeme tzv. úvodní evaluační dotazník, ve kterém zjišťujeme, zda dítě má problémy v chování, ve škole, v sociální adaptaci, v osobních kompetencích či zda má somatické nebo osobní problémy. Při setkávání dobrovolníka s dítětem se dobrovolník zaměřuje i na problémy, které rodina v dotazníku zmíní a společními silami se pokouší o jejich zlepšení. Na konci každé spolupráce společně s rodinou a nyní také s dobrovolníkem vyplňujeme tentýž dotazník, abychom mohli porovnat případné pozitivní či negativní změny v chování a projevování dítěte. Také dobrovolník sám na konci spolupráce vyplňuje evaluační dotazník, kde se ho mimo jiné tážeme, zda i u něj došlo ke zepšení či zhoršení jeho komunikačních a sociálních dovedností. |
Attachment: | Závěrečný evaluační dotazník - dobrovolník PDF (127 kB) |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | ANO - pokračujeme v realizace programů a hledání nových rodin i dobrovolníků. Plánujeme též spolupráci s dalšími organizacemi v rámci našeho kraje a podpořit je v realizaci některého z programů. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Pravidelně informujeme na sociálních sítích Facebook a Instagram. Také o průběhu mentoringových programů píšeme ve Výroční zprávě Dobrovolnického centra. Zveřejňujeme i tiskové zprávy na webových stránkách naší organizace (www.dcul.cz) i Regionálního dobrovolnického centra pro Ústecký kraj (www.dobrovolnictvi-usteckykraj.cz). Naše propagační materiály pravidelně nabízíme široké veřejnosti a umísťujeme v prostorách Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Vznikly letáky pro zájemce o mentoringové programy - dobrovolníky i rodiny s dětmi. Inzerujeme i v lokálním tisku - měsíčníky Uličník a Enter. YT videa: Buď in buď dobrovolníkem - https://www.youtube.com/watch?v=vDaoG0O_cvE Klub pro mladé ENTER22 - https://www.youtube.com/watch?v=ppywwsEBWQ4 |
Partakers |
|
Name: | Dobrovolnické centrum, z.s. |
Company number or other registration data: | 70225842 |
Address: | Prokopa Diviše 1605/5, 400 01 Ústí nad Labem |
Web: | http://www.dcul.cz |
Another partakers |
|
Název: | Magistrát města Ústí nad Labem |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 00081531 |
Adresa: | Velká Hradební 2336/8, 401 00 Ústí nad Labem |
Web: | http://www.usti-nad-labem.cz |