 
 Třebíč na kole - optimalizace cyklotras i městský cyklookruh 
  
  
  
Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vznikl nový MĚSTSKÝ CYKLOOKRUH, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, řada opatření nově přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy. 
   
     
      
      
  
Basic information
| Name of the city/town/region: | |
|---|---|
| Contact: | Mgr. Ivana Cahová | 
| Organization: | Město Třebíč | 
| E-mail: | |
| Phone: | 568896240 | 
| Subject: | Plánování a systémová dopravní řešení v místě a regionu, vč. systému parkování Pěší a cyklistická doprava (vč. dalších typů nemotorové dopravy) | 
| Description and outputs | |
| Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vedle úprav současných značených cyklotras Klubu českých turistů a vytvoření nového MĚSTSKÉHO CYKLOOKRUHU, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, vznikly nově i opatření přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy. Současně tato opatření navazují i na zmíněné cyklotrasy a cyklookruh, aby je každý mohl využít pro své individuální potřeby. Navrhované řešení zásadním způsobem mění přístup ke všem skupinám uživatelů jízdních kol v Třebíči z hlediska dopravy, rekreace a turistiky, aniž by současně docházelo k zásadním změnám v přerozdělování prostoru pro dopravu jinou. Jedná se pouze o úpravy v podobě opatření nestavebního charakteru - dopravní značení a zařízení. Smyslem řešení je nabídnout taková opatření, aby byli obyvatelé i návštěvníci dostatečně motivováni pro častější využití jízdního kola.Pro samotné cyklisty se zlepšuje orientace v prostoru nejen z hlediska cílů a směrů jízdy (směrové značení, tj. kudy projíždět městem a jeho okolím), ale nově se zdůrazňuje i orientace přímo v dopravním prostoru. Dopravní značení se umisťuje z hlediska bezpečnosti provozu (být informován, vidět, předvídat a orientovat se).Pro ostatní uživatele, zejména řidiče motorových vozidel, to znamená vyšší viditelnost cyklistů v prostoru, tj. zvýraznění jejich potenciální trajektorie pohybu (být viděn / předvídat, kde se může cyklista objevit).Cyklistická opatření jsou vzájemně propojená a dávají při průjezdu územím díky své kontinuitě smysl jako celek. | 
|---|---|
| Is the activity related to any of your strategical document? | Generel Cyklodopravy | 
| Were the implemented activities documented? | Projektová dokumentace: „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ | 
| Start of activity: | 01.07.2021 | 
| End of activity: | 01.09.2022 | 
| Budget | |
| What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 4 787 | 
| How was the activity funded? | Město Třebíč: 3 753 164,70 Kč SFDI: 383 946,-- Kč Kraj Vysočina: 650 000,-- Kč | 
| Recommendations and inspiration | |
| What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Důkladná příprava projektové dokumentace, hodně trpělivosti při projednání se všemi dotčenými orgány, intenzivní komunikace s veřejností. | 
| Risk, obstacles and positive moments in the implementation process | |
| Describe the main strengths of your activity / project during its realization? | Město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpora využití kola pro mnohem více lidí. | 
| Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? | Neznalost řidičů nového dopravního značení pro cyklisty ve městě. | 
| During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Odvaha vedení města realizovat takto rozsáhlý projekt v rámci celého území byla oceněna Cenou Víta Brandy - zvláštní cena za opatření pro cyklisty. Rozsáhlost projektu a vzájemná provázanost jednotlivých opatření byla důvodem pro přidělení finančního příspěvku 650 000,-- Kč z Kraje Vysočina. | 
| Monitoring and evaluation | |
| Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Pouze hodnocení v rámci města: zvýšený počet uživatelů jízdních kol a jejich žádosti o rozšíření opatření i na další místa v rámci města. | 
| Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Vytvořeny podmínky pro další projekty udržitelné mobility (sdílená kola), stavební řešení některých nepříznivých míst, při projektování nových dopravních staveb zohlednění provozu cyklistů | 
| Media, promotion | |
| How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Vytvoření informačního a edukativního webu; informace na webu města a sociálních sítích města; v Třebíčském zpravodaji. | 
| Partakers | |
| Name: | KASKA s.r.o. | 
| Company number or other registration data: | 26080966 | 
| Address: | Prostřední 3, 370 04 České Budějovice | 
| Another partakers | |
| Název: | Syrový - dopravní ateliér, s.r.o. | 
| Adresa: | Bruselská 266/14, 120 00 Praha 2 | 
| Name: | Kraj Vysočina | 
| Company number or other registration data: | 70890749 | 
| Address: | Žižkova 57, 587 33 Jihlava | 
| Name: | Státní fond dopravní infrastruktury | 
| Company number or other registration data: | 70856508 | 
| Address: | Sokolovská 1955/278, 190 00 Praha 9 | 


 
  
  
  
          
 