• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Brno: Včely do města

Brno se rozhodlo přivítat včely jako plnohodnotné obyvatele města – nejen kvůli medu, ale hlavně kvůli zdravé krajině. Projekt „Včely do města“ propojuje ekologii, vzdělávání i komunitní život a ukazuje, že i betonová džungle může kvést. Děti si zahrají pexeso, dospělí se dozví, proč opylovači nejsou jen roztomilí, ale hlavně nepostradatelní. A kdo ví – možná se i vaše městská čtvrť brzy rozbzučí.
Více info o statutárním městě

Basic information

Name of the city/town/region:
Surname, firstname: Kalová Eva
Organization: Magistrát města Brna
E-mail:
Phone: 771227882, 542175253
Subject: Zeleň, mobiliář a čistota veřejných ploch, vč. řešení zvířat
Environmentální vzdělávání a osvěta (informace, programy, akce a kampaně)

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results?

Projekt vznikl v rámci participativního rozpočtu Dáme na vás. Jeho cílem je zvýšit povědomí o chovu včel, jejich přínosu pro krajinu, ale také rozmístění včelích úlů po městě.

Hlavní výstupy projektu:

  •  Rozmístění včelstev a hmyzích domků - bylo rozmístěno více než deset včelstev v Brně; Asi 40 domečků pro čmeláky a včely samotářky byly umístěny v městských parcích, např. v Lužánkách, pod Špilberkem, v Tyršově sadu.
  • Výsadba pylodárných rostlin a péče o prostředí - na několika lokalitách (Špilberk, Lužánky, Medlánecký kopec, Božetěchův sad) byly vysázeny trsy rostlin bohatých na pyl, aby byla zajištěna tzv. včelí pastva. Také byly vysazeny vhodné rostliny v rámci parků a zaznamenána péče o vodní zdroje a další prvky prostředí.
  • Vzdělávací a osvětové aktivity - Semináře, přednášky a besedy pro různé cílové skupiny: děti, školy, školky, veřejnost. Publikace: interaktivní knížka Bzzz – hravá knížka o hmyzích opylovačích, určená pro mateřské a základní školy, pracovní listy pro děti. Výukové panely, publikace a praktické materiály pro ty, kteří se chtějí dozvědět více nebo se začít včelařením.
  • Podpora začínajících včelařů - projekt kromě toho, že rozmístil včelstva, zakoupil také včelařské pomůcky, ochranné oděvy. Slouží také jako možnost „na zkoušku“ pro ty, kdo uvažují o včelaření, aby mohli získat zkušenost.
  • Popularizace a angažovanost veřejnosti - velký zájem veřejnosti o akce, děti a školy se aktivně zapojily. Publikace knížky, interaktivní prvky, model včelího žihadla apod. 
Is the activity related to any of your strategical document?

Projekt je v souladu s cíli Strategie Brno2050 , konkrétně s hodnotou „Příroda ve městě“, s cílem Zvyšovat biodiverzitu ve městě (např. pylodárné rostliny, opylovači).

Osvětové aktivity k ochraně přírody spadají přímo do těchto tematických oblastí. Zároveň je projekt v souladu s hodnotou "Zdraví lidé ve zdravém městě" včely/opylovači přispívají k udržení kvality prostředí, ke kvalitnější půdě a zeleným plochám, což má pozitivní dopady pro životní prostředí a nepřímo pro zdraví obyvatel.

Were the implemented activities documented? Ano, vznikly publikace, pracovní listy pro různý věk dětí ke stažení, pexeso s včelí problematikou
Start of activity: 01.01.2020
End of activity: 26.11.2024
Attachment
Pexeso www ()

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] cca 3 000
How was the activity funded?

Z participativního rozpočtu města

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?
  • Začněte participací a komunikací s veřejností - participativní rozpočet se ukázal jako vhodný nástroj – projekt získal legitimitu, podporu a zapojil občany už od začátku.
  • Spolupracujte s odborníky - v Brně byl projekt realizován ve spolupráci se včelaři, ekology a odborníky na environmentální vzdělávání.
  • Vytvořte vhodné podmínky pro včely i další opylovače - nestačí jen umístit úly – je nutné zajistit pylodárné rostliny, zdroje vody, vhodná stanoviště. Brno proto vysázelo specifické rostliny a umístilo domečky pro čmeláky a samotářky. Doporučení: plánovat komplexně, tj. spojit péči o včelstva s úpravou veřejné zeleně. 
  • Myslete na vzdělávání a osvětu - součástí projektu byly přednášky, workshopy, knížky a pracovní listy pro školy i veřejnost. Doporučení: projekt získá větší smysl a dopad, pokud kromě samotné instalace prvků nabídne i osvětové aktivity, které zvýší povědomí o významu opylovačů.
  • Podporujte začínající včelaře - Brněnský projekt umožnil zájemcům „na zkoušku“ seznámit se s včelařením.
  • Počítejte s dlouhodobostí a udržitelností - včelstva i domečky vyžadují pravidelnou péči, údržbu a monitoring.
  • Neomezujte se jen na včelu medonosnou - projekt Včely do Brna podpořil i čmeláky a samotářské včely.
  • Popularizujte úspěchy - Brno získalo pozitivní mediální ohlas (např. knížka Bzzz, interaktivní panely, model žihadla).

Celkově se ukázalo, že největší přidaná hodnota není jen v samotném chovu včel, ale v kombinaci praktických kroků (úly, výsadba, domečky) s edukací a komunitním zapojením."

Attachment:
FOTO JPG ( 920 kB)
FOTO PNG (920 kB)
FOTO PNG ( 2,4 MB)
FOTO JPG ( 2,2 MB)
FOTO JPG (920)

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

Describe the main strengths of your activity / project during its realization?
  • Participace a legitimita – vznikl z participativního rozpočtu Dáme na vás, což mu dalo silnou podporu veřejnosti.
  • Široký záběr – kombinuje instalaci včelstev a domečků pro opylovače, výsadbu rostlin, vzdělávání a podporu začínajících včelařů.
  • Odborná garance – spolupráce se včelaři a ekology zajistila, že opatření dávají smysl z hlediska biologie a péče o přírodu.
  • Silný edukační rozměr – knížky, pracovní listy, workshopy, panely – projekt zasáhl děti, školy i širokou veřejnost.
  • Popularizace a medializace – velký zájem médií, pozitivní obraz Brna jako „města přátelského opylovačům“.
  • Diverzita opatření – nezaměřil se jen na včelu medonosnou, ale i na čmeláky a samotářské včely.
  • Inspirativnost – snadno přenositelný koncept, který lze realizovat i v menších obcích s nižším rozpočtem (menší počet úlů a domečků).
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization?
  • Náročnost na údržbu – včelstva i domečky vyžadují pravidelnou péči a kontrolu, což může být problém při omezených zdrojích.
  • Finanční náročnost – počáteční náklady (3+ miliony Kč) i následný provoz (ošetřování včel, obnova rostlin) nejsou zanedbatelné.
  • Riziko konfliktů – část obyvatel může mít obavy z přítomnosti včel v blízkosti obydlí či škol (alergie, bezpečnostní otázky).
  • Potřeba koordinace – zahrnuje více složek (zahradníci, včelaři, školy, úřady), což zvyšuje organizační náročnost.
  • Vliv na ekosystém – při špatném nastavení by mohlo dojít k přetížení prostředí včelou medonosnou na úkor původních druhů (proto je důležité podporovat i jiné opylovače).
  • Dlouhodobá udržitelnost – projekt je závislý na tom, zda město zajistí stabilní financování a partnery pro péči i po skončení grantového období.
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?

Projekt vyhrál v participativním rozpočtu, měl tedy již samotném prvopočátku významnou podporu veřejnosti. 

Proti projektu se však nečekaně ozvali samotní brněnští včelaři. Odkazovali se na dostatek včel ve městě a na fakt, že jejich navýšený počet může způsobovat problém.

Po společné komunikaci všech dotčených stran se projekt se úspěšně zrealizoval, a díky připomínkám včelařů byl rozšířen právě o edukační část. 

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way?

Formální evaluace (dotazníkové šetření, ekonomické analýzy, měření účinnosti na cílové skupiny) nebyla provedena. Projekt byl vyhodnocen hlavně na základě kvantitativních výstupů (kolik čeho bylo realizováno) a kvalitativní zpětné vazby (zájem veřejnosti, pozitivní ohlas médií, zapojení škol).

Do you plan to further develop/maintain the activity/project?

Projekt jako takový byl ukončen. Včelíny přešly na správce, kterým je Veřejná zeleň města Brna, příspěvková organizace .

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Regionální a celostátní média: ČT24 přinesla reportáž „Včely jsou v Brně populární, město pořídilo včelstva a domečky pro hmyz“. Brněnský online deník Stisk informoval o umisťování nových domečků pro čmeláky a samotářky.

Městské komunikační kanály: Portál priprav.brno.cz zveřejnil podrobné články s popisem aktivit (výsadby, vzdělávání, edukační publikace). Informace se objevily také na sociálních sítích města a v městských zpravodajích.

Popularizační výstupy: Publikace Bzzz – hravá knížka o hmyzích opylovačích se stala sama o sobě mediálním tématem. Osvětové akce (workshopy, besedy, instalace domečků v parcích) byly často propagovány a následně zmiňovány v lokálním tisku.

Attachment:

Partakers

Name: Veřejná zeleň města Brna, příspěvková organizace
Company number or other registration data: IČO: 62161521, DIČ: CZ62161521
Address: Kounicova 1013/16a, 602 00 Brno
Web: https://www.vzmb.cz/

Another partakers

Název:Středisko volného času Lužánky
IČO nebo jiný registrační údaj:00401803 
Adresa:Lidická 1880/50, 602 00 Brno
Web:https://www.luzanky.cz/

Name:

MENDELU - přednášky pro dospělé s návštěvou včelínů
Company number or other registration data:62156489
Address:Zemědělská 1665/1, 613 00 Brno
Web:https://mendelu.cz/

Name:

Antonín Přidal - autor publikace Ekologie opylovatelů
Address:https://is.mendelu.cz/lide/clovek.pl?id=3228
Web:https://is.mendelu.cz/lide/clovek.pl?id=3228

Name:

Markéta Vítková a Andrea Chalupníková
Address:autorky publikace Včely do Brna
Web:https://skoly.damenavas.cz/publikace/vcely-do-brna/
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe