Subject:
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče
Description and outputs
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout?
Pro všechny aktivity je zcela zásadní, že jsou šité na míru přímo konkrétnímu místu a konkrétní skupině dětí. Na motivační hodině se společně definují cíle aktivity, rozdělí se odpovědnosti a kompetence mezi všechny zúčastněné, učitele nevyjímaje a aktivita je pak zakončena na projektovém dni nebo akci pro veřejnost. Děti při realizaci své části projektu prožívají zkušenosti a získávají znalosti při konkrétních a zároveň jedinečných úkolech a prostředích. Ne zprostředkovaně, ale na „vlastní kůži“. Důraz je věnován tomu, aby do aktivity byli zapojeni všichni a pokud je to možné tak často i rodinní příslušníci nebo další lidé žijící v okolí dětí. Jedná se o způsob budování komunitního vnímání a komunitních schopností již u dětí, které je přirozeně vezmou za své a je velký předpoklad, že při pozitivních zážitcích je pak budou používat i v dospělém věku. Z mnoha realizovaných aktivit jsme vybrali tři příklady:
Co si zasadíme, to si sníme – jedná se o komunitně plánovanou školní zahradu ve Větřkovicích. V rámci přípravných hodin strávených na projektu děti nakreslily a napsaly, co by na zahradě chtěly. Toto se uskutečnilo ve spolupráci se zahradní architektkou a ve výuce základní školy napříč předměty. Po společných prezentacích všech návrhů se do akce zapojili rodiče a zaměstnanci školy, kteří vnesli své myšlenky a společně dopracovali projekt nové školní zahrady, vč. finálního rozpočtu a harmonogramu prací. Rovněž společnou byla i realizační část, kdy se část školní zahrady přeměnila v užitkovou - Jedlou zahradu.
Příběhy našich sousedů – na motivační hodině se hovořilo o historii, vzpomínkách a regionu. Děti dostaly za úkol najít svého pamětníka, popovídat si s ním o jeho životě, vyprávění zdokumentovat a pak ho přednést ostatním. Na slavnostním ukončení projektu nechyběly slzy dojetí. Jednalo se o silné příběhy válečné i totalitní. Příběhy byly prezentovány různě někdy divadlem, někdy jen povídáním, někdy výtvarně. Mezi zúčastněnými došlo ke krásnému mezigeneračnímu propojení. Do programu bylo zapojeno celkem 10 žákovských týmů z Opavska.
Pro(story) za školou – u této aktivity byli žáci motivováni, aby imaginárnímu návštěvníkovi za jednu hodinu jeho návštěvy ukázaly to nejlepší, co u nich v obci najde. Definovaly místa, stavby, které si pak rozdělily k dalšímu bádání. Na společné prezentaci pak již sdílely své výsledky založené na informacích z médií, místních kronik, archívů, ale i třeba z vyprávění rodiny nebo sousedů. Projektový den pak proběhl v jedné z vybraných památek, kde měly děti připravenu questingovou trasu zážitkovou formou.
Role MAS Opavska je vytvořit akci na klíč dle přání dětí a pedagogů. Dále pomoc s financováním aktivity a zajištěním externích odborníků, kteří se akce účastní.
Were the implemented activities documented?
V průběhu celého období realizace jsou aktivity dokumentovány fotograficky i v písemné formě.
Start of activity:
01.01.2018
End of activity:
01.01.2020
Attachment
Budget
What were the financial costs of carrying out the activity?
[tis. Kč] 249
How was the activity funded?
MAS Opavsko - MAP Vítkovsko + sponzorské dary a činnost dobrovolníků
Detailed schedule:
249 000 Kč (rozpočet nebyl dočerpán)
Recommendations and inspiration
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?
Z našich obdobně založených aktivit vyplývá, že je v každé době potřeba podporovat komunitu. Její spolupráce je totiž skvěle udržitelným zdrojem nejen v malé obci, ale také ve větším městě. Komunitní plánování jistě nese osobitá specifika, ale účinek je vždy skvělý a často překvapivý ve svém nadšení, sdílené radosti a intenzitě. Spolupracovat a komunikovat mezi sebou se navíc neučí pouze dospělí, ale také děti, kteří mohou sledovat zrod vlastních nápadů, přes plánování až k samotné realizaci. Konečný výsledek je pak společným dílem všech zúčastněných a přináší radost i ve společné následné péči. Pozitiva nám postupně sdělují všichni účastníci projektu - žáci, pedagogové, pamětníci, veřejnost. Nejlépe se staví výuka na konkrétních reáliích (místních, regionálních) a také s konkrétními lidmi.
Attachment:
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?
V komunitním plánování bývá v počátcích projektu mnoho otazníků. Známe základní pevné body projektu a jeho vyplnění svébytným obsahem je pak zcela na nás. A to je právě jeho smyslem. Přijít s hotovým projektem, zrealizovat jej a pak jej předat nemá udržitelné hodnoty a ve výsledku je prost všech pozitiv, které přináší právě komunitní projekt. Samotný záměr zásadně ovlivňuje opravdový zájem a schopný koordinátor je naprosto nezbytný.
Monitoring and evaluation
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way?
Různě zacílené aktivity neumožňují jednotné hodnocení. Nicméně často se nám dostávají kladná hodnocení aktivit pedagogy, žáky a také odborníky, kteří se aktivit účastní.
What findings have you encountered thanks the evaluation process?
neumíme definovat
Do you plan to further develop/maintain the activity/project?
v aktivitách budeme pokračovat až do ukončení projektu Místních akčních plánů vzdělání Opavska a Vítkovska.
Media, promotion
How was the communication with the media and what were the media outcomes?
Při konání komunitních plánování zahrad jsou uveřejňovány pozvánky přes obecní média a sociální sítě. Stejně tak i zhodnocení konkrétní akce v případě, že má přesah do celé obce ne jen do školu, se snažíme zveřejnit v místním periodiku. Dále máme také prostor ve Zpravodaji MAS Opavsko, kde úspěšné aktivity propagujeme.
Attachment:
Additional notes
Additional notes
Plánujte a realizujte komunitně, má to smysl :-)
Partakers
Name:
MAS Opavsko z.s.
Company number or other registration data:
270 23 818
Address:
Opavská 228, Hradec nad Moravicí
Web:
http://www.masopavsko.cz
Another partakers
Název: ZŠ a MŠ Větřkovice
IČO nebo jiný registrační údaj: 75027038
Adresa: Větřkovice 127, Větřkovice 74743
Web: https://www.zsvetrkovice.cz/
Name: Post Bellum o.p.s.
Company number or other registration data: 26548526
Address: Palác Lucerna, Vodičkova 36, Praha 1
Web: https://www.postbellum.cz
Name: ZŠG Vítkov
Company number or other registration data: 699 87 181
Address: Komenského 754, 74901 Vítkov
Web: https://www.zsgvitkov.cz
Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe
ZdravaMesta.cz, T: +420 602 500 639, E: info@zdravamesta.cz
Sledujte Zdravá města, obce, regiony
Podpořeno
Technická správa
portálu a doplňování informací jsou financovány za podpory Operačního programu Zaměstnanost, Fondů EHP a z vlastních zdrojů NSZM ČR.
Za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj.