 
 Klimatická škola pro udržitelný život 
  
  
  
Projekt "Klimatické školy pro udržitelný život" se zabývá zlepšením prostředí obce s ohledem na klimatické změny. Do projektu jsou zapojeni žáci Montessori ZŠ Prachatice, Národní. Žáci prochází labyrintem, ve kterém se seznamují se svým okolím, se sebou samými, se silnými a slabými stránkami života v obci, s pilíři udržitelného rozvoje a navrhují projekty, které by bylo možno v obci realizovat. Součástí je setkání a diskuze s různými zájmovými skupinami a zástupci města. Závěrem bude realizovaný projekt, jeho propagace a promýšlení dalších možností
Basic information
| Name of the city/town/region: | |
|---|---|
| Surname, firstname: | Kozlová Dagmar | 
| Organization: | ZŠ Prachatice, Národní 1018 | 
| E-mail: | |
| Phone: | 728730762 | 
| Subject: | Výchova a osvěta k UR a globálním tématům | 
| Description and outputs | |
| Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | V rámci aktivit školy děti navrhly, co by chtěly v Prachaticích změnit, tak aby přispěly ke zmenšení dopadů klimatických změn. Po schůzce se seniorkami, které jim mj. řekly, jak vypadalo místo, kde dnes stojí škola, a se zástupci města, své návrhy znovu vyhodnotily a vybraly několik projektů. například budou po Prachaticích rozmístěna pítka pro ptáky. Pítka vyrobí v chráněné dílně STROOM Dub a budou rozmístěna ve školních a školkových zahradách, v zahradách středních škol, v zahradě DDM, v zahradě hospice a Alzheimer centra, ve farních zahradách a v zahradách domovů pro seniory. Všechny tyto instituce děti oslovily, reakce byly vždy kladné. Dále proběhnou jednání s firmou, která vyhraje v letošním roce kosení travních porostů v Prachaticích. Děti se pokusí domluvit na omezení sečení trávníků. Před školou budou rovněž vysety porosty tzv. letní louky, které se také nesečou. Děti jednaly se zástupci iniciativy "Dolej si" a pracují na oslovování podniků v Prachaticích a okolí, které by mohly mít o iniciativu zájem. Během jednání se zástupci města bylo dohodnuto, že iniciativa bude realizována i v městských veřejně přístupných budovách. Děti se dále snaží zjistit, kde byly v Prachaticích studánky, chystají se pustit do obnovy alespoň některých z nich. | 
|---|---|
| Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Ze strany dětí navrhnout konkrétní projekty pro Prachatice, které reagují na téma změn klimatu. | 
| Were the implemented activities documented? | Během prezenční výuky jsme pořizovali fotografie, během distanční výuky pouze screen shot obrazovky, viz. příloha. | 
| Start of activity: | 01.09.2020 | 
| Attachment | Foto 2:  žáci při diskuzi se seniorkami  JPG (159 kB) Foto 5: on-line diskuze se zástupci města  JPG (115 kB) | 
| Budget | |
| What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 10 | 
| How was the activity funded? | Aktivita je financována v rámci projektu DAMOKLES | 
| Recommendations and inspiration | |
| What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Pokud jsou děti motivovány, projevují velký zájem o to, co se v obci děje, mají potřebu se k projektům a k životu v obci vyjadřovat. Nebojí se diskuze a mají mnoho nápadů, které dokáží dotáhnout do konce. Není třeba jim nic podsouvat, dokáží vymyslet a zrealizovat mnohé. Využívali jsme a využíváme metodiku Školy pro udržitelný život. | 
| Risk, obstacles and positive moments in the implementation process | |
| During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Pokud pominu dobu distanční výuky, není nic, co by realizaci ovlivnilo. Na druhou stranu je třeba uvést, že ani distanční výuka nás nezastavila a vše je při troše dobré vůle možné převést do on-line prostředí, byť to samozřejmě ani zdaleka není ideální. Velkým překvapením, myslím, že pro všechny bylo, že po diskuzi se zástupci města došlo k realizaci zcela nového projektu, který děti neměly ve svém zásobníku. | 
| Monitoring and evaluation | |
| Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Projekt je zatím ve fázi přípravy a počátků realizace. Už teď je ale jasné, že dopadem, nevím, jestli měřitelným, je zvýšení zájmu dětí o život v obci, propojení dětí a seniorů, a do budoucna zlepšení kvality života v obci s ohledem na dopady na životní prostředí. | 
| What findings have you encountered thanks the evaluation process? | Ještě nedokážeme zcela posoudit | 
| Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Určitě plánujeme v projektu pokračovat. Možná už se ho budou účastnit jiné děti, ale nápadů je mnoho a věřím, že s novými dětmi přijdou i nové projekty. | 
| Media, promotion | |
| How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Projekt je zatím medializován pouze na našich webových stránkách, formou týdenních zpráv třídy Osmáků, např.: https://www.narodka.cz/informace-osmaci.html?a=5220-velky-snem Až dojde k rozvolnění opatření a konečné fázi realizace, medializovat samozřejmě budeme. | 
| Additional notes | |
| Additional notes | Z našeho pohledu je určitě důležité věřit ve schopnosti dítěte, nic zbytečně neorganizovat a nechat děti projevit svůj názor. Důležité bylo jít do projektu bez vlastní myšlenky na projekt a to se jednoznačně vyplatilo. Děti vše vymyslely samy, s drobnou dopomocí i samy realizují. | 
| Partakers | |
| Name: | ZŠ Prachatice, Národní 1018 | 
| Company number or other registration data: | 00583278 | 
| Address: | Národní 1018, 38301 Prachatice | 
| Web: | https://www.narodka.cz | 


 
  
          
  
  
 