 
 ŠVÝCARSKO: Kanton VAUD: Příměstský přírodní park 
  
  
  
Rozrůstání městských aglomerací do širokého okolí s sebou nese řadu rizik a je palčivým problémem dneška. Pro přírodní oblasti v blízkosti velkých lidských sídel neexistoval specifický způsob ochrany, který by bral dostatečně v potaz specifika těchto území - proto byl ve Švýcarsku vytvořen nový způsob plošné ochrany přírody a krajiny, tzv. "příměstský přírodní park". Ten má být novým, účinnějším způsobem, jak definovat režim ochrany přírodního bohatství a zahájit novou formu územní správy. Příměstský přírodní park by měl vyzývat obyvatele nedalekého města k zodpovědnosti a zároveň povzbuzovat nejrůznější subjekty ze soukromé či veřejné sféry k účasti na udržitelném řízení parku. Samo označení "park" má vést ke zdůraznění jak přírodní, tak kulturní specifičnosti daného území a k využití jeho ekonomického, energetického i rekreačního potenciálu. 
Basic information
| Name of the city/town/region: | ŠVÝCARSKO / Switzerland | 
|---|---|
| Contact: | Federální úřad pro životní prostředí, Kanton Vaud, město Lausanne | 
| Organization: | Federální úřad pro životní prostředí | 
| E-mail: | |
| Subject: | Ochrana přírody a biodiverzita Sport, pohybové aktivity a místní rekreace | 
| Description and outputs | |
| Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Příměstský přírodní park je území nacházející se v blízkosti oblasti s vysokou mírou urbanizace a je definován několika základními rysy: rozprostírá se v okruhu 20 km od centra aglomerace, leží ve stejné nadmořské výšce jako přilehlá aglomerace a je snadno dostupný veřejnou dopravou. Přírodní příměstský park se rozkládá na ploše minimálně 6 km2 a je rozdělen na zónu centrální a zóny periferní. Základními charakteristikami příměstského přírodního parku z hlediska ochrany přírody a krajiny je: 
 | 
|---|---|
| Were the implemented activities documented? | ANO Všechny dokumenty související s jednotlivými etapami koncepce a vzniku parku jsou k dispozici na webových stránkách Federálního úřadu pro životní prostředí: http://www.bafu.admin.ch/paerke/04405/05793/index.html?lang=en  | 
| Start of activity: | 29.10.2000 | 
| End of activity: | 29.10.2020 | 
| Attachment | Foto - Park Binntal  (landschaftspark-binntal.ch)  JPG (72,4 kB) | 
| How was the activity funded? | Vícezdrojové financování: projekt byl financován jak z vnitřních, tak z vnějších zdrojů. Jednotlivé institucionální složky veřejné správy (konfederace, kanton) podporují vznik příměstského přírodního parku nejen finančně, ale také poskytnutním pomoci v oblasti zemědělství či ekologie. Řídící orgán parku (obce, podniky, nevládní organizace) financuje 20% rozpočtu na projekt a poskytuje věcné dávky ve výši 15%. | 
| Detailed schedule: | Náklady projektu se pohybují v řádu několika stovek tisíc švýcarských franků | 
| Recommendations and inspiration | |
| What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Aby se příměstský přírodní park stal národně uznávaným parkem a získal značku «Park» a finanční dotace, musí splňovat určité požadavky: mezi ně patří zejména vysoká kvalita přírody a krajiny vyplývající z rozmanitosti původních rostlinných a živočišných druhů a jejich přírodních stanovišt, jedinečná krása památek, jedinečnost venkovské krajiny nebo tradiční architektury. Park by měl prokázat, že je pro region důležitý a atraktivní a že si vzhledem k jeho poslání zaslouží finanční pomoc. Jeho přírodní zóny by měly sloužit k poznávání přírody a celkovému zlepšování kvality života obyvatel města. | 
| Risk, obstacles and positive moments in the implementation process | |
| During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Nový typ územní správy přírodní oblasti, tzv. "příměstský přírodní park", přináší nový pohled na udržitelnost a územní rozvoj - umožňuje řídit jak hospodářský rozvoj, tak zachovávat přírodní zdroje aglomerace. Kromě toho je to také dobrý způsob, jak brzdit rozrůstání měst, omezit nápor na přírodu a zemědělství, poskytnout obyvatelům prostor k rekreaci a k navázání bližšího vztahu s přírodou. Tato forma územní správy se tedy pokouší sladit politiky životního prostředí s dalšími podstatnými odvětvovými politikami (politika energetická, hospodářská, turistická apod.). Řízení parku vyžaduje koordinaci těchto odvětvových politik a spolupráci se soukromými subjekty, které mají v okruhu parku své vlastní zájmy. Tento způsob řízení tedy umožňuje definovat nový režim ochrany přírodního dědictví a zároveň představuje novou podobu územní správy za účasti různých aktérů. | 
| Media, promotion | |
| How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Probíhal klasický marketing územního rozvoje kolem značky "Park" a zeměpisného názvu regionu. | 
| Partakers | |
| Name: | Federální úřad pro životní prostředí a složky veřejné správy zapojené do realizace příměstského přírodního parku (např.: Město Lausanne) | 
| Address: | 2, rue des Asters, 1202 Genève | 

 
  
  
  
  
         