Jihlava: Dětské zastupitelstvo jako partner pro město a jeho rozvoj
Basic information
Name of the city/town/region: | Jihlava |
---|---|
Surname, firstname: | Mrázková, Táňa |
Organization: | statutární město Jihlava |
E-mail: | tana.mrazkova@jihlava-city.cz |
Phone: | 565 591 863 |
Subject: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče |
Description and outputs |
|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Cílem pilotního ročníku dětského zastupitelstva (DZ) bylo: Hlavním výstupem je definice tří nejvíce problémových oblastí v Jihlavě z pohledu žáků a žákyň základních škol. Hmotným výsledkem je dokument "Zjištění a návrhy mladých zastupitelů a vyjádření vedení města a odborů". Nehmotným, ale neméně důležitým, byla možnost vyzkoušet si nový model, jak zapojit mladé, jak s nimi spolupracovat, co od nich očekávat, zjistit rizika a dát doporučení a návrhy pro další roky. Jaký byl průběh / kroky realizace? • Výběr mladých zastupitelů a zastupitelek, hledání a výběr prioritních témat (září – listopad 2023). Každá z deseti jihlavských základních škol má svůj vlastní parlament či jinou organizační skupinu žáků. Školní parlamenty vybraly ze svých řad dva mladé lidi, kteří školu následně reprezentovali v DZ. Přípravy na zasedání už proběhly na škole. Školní parlamenty pod vedením koordinátorů/rek vybraly až tři témata týkající se života ve městě, která jsou pro ně zajímavá či palčivá. Témata měla splňovat tato tři kritéria – 1) týkat se Jihlavy, 2) týkat se všech žáků a 3) být řešitelná. Výsledkem 1. jednání DZ bylo určení osmi nejčastějších témat, z nichž pak preferenčními hlasy určili zastupitelé tři hlavní. • Mapování priorit, tvorba společných vizí a návrhů opatření (prosinec 2023 – březen 2024). Příprava na další zasedání DZ pokračovala opět ve školách. Každá škola si vybrala jedno z těch tří témat a žáci společně s koordinátory/kami připravili návrhy řešení, jak problematickou situaci vylepšit. Zajímavé podněty vznikaly nejen v přípravné fázi ve školách, ale také u diskuzních stolů a při samotných prezentacích na DZ. • Představení návrhů politikům, sběr zpětné vazby a společná diskuze (březen – duben 2024). Na třetím jednání DZ bylo více než 30 konkrétních návrhů na změny představeno politikům města i vedoucím úředníkům magistrátu. Všemi předloženými návrhy se město zabývalo a bude se snažit alespoň některá z nich řešit. • Soupis výstupů, vyhodnocení dopadů a výhledy do budoucna (květen – červen 2024). Na závěr pilotního ročníku byla sepsána Výstupní zpráva pilotního ročníku Dětského zastupitelstva města Jihlavy, kde byly vyhodnoceny zkušenosti, přínosy a dána doporučení pro další ročník.
|
---|---|
Is the activity related to any of your strategical document? | Strategický plán statutárního města Jihlavy na roky 2023–2032 - N3.2.O3 Zapojení veřejnosti do plánování a rozhodování |
Were the implemented activities documented? | Vznikla Výstupní zpráva pilotního ročníku Dětského zastupitelstva města Jihlavy - Přínosy a doporučení, viz příloha |
Start of activity: | 01.06.2023 |
End of activity: | 30.06.2024 |
Attachment | Foto JPG (37 kB) Foto JPG (75 kB) |
Budget |
|
What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 267 |
How was the activity funded? | Projekt Dětského zastupitelstva proběhl v rámci projektu města „Rozvoj zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů a veřejných konzultací ve městě Jihlava“ financovaného z fondů EHP 2014-2021. |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Základem je dobrá komunikace koordinátora DZ se všemi zúčastněnými stranami. Doporučujeme již od začátku vysvětlovat, jak bude projekt fungovat, jaké jsou cíle, limity, možnosti atd. |
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? | • Projekt poskytl žactvu spektrum nových zkušeností, dovedností a znalostí, které jsou cenné pro jejich budoucí život v demokratické společnosti. |
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? | • časová náročnost celého procesu |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Všichni zúčastnění koordinátoři i žáci byli požádáni o zhodnocení projektu - dotazníkové šetření. Evaluační zpráva - viz příloha Výstupní zpráva pilotního ročníku Dětského zastupitelstva města Jihlavy - Přínosy a doporučení |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Ano, chystá se pokračování konceptu Dětského zastupitelstva. Každý rok se budeme zaměřovat na jeden konkrétní problém, který děti popsaly v rámci tohoto projektu. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Informace o projektu byly zveřejňovány na webu města, facebooku města, v oficálním zpravodaji města Ježkovy oči |
Attachment: | Ježkovy oči - informace o ustanovujícím DZ PNG (701 kB) Ježkovy oči – informace o 2. zasedání DZ PNG (434 kB) Ježkovy oči – informace o 3. zasedání DZ PNG (500 kB) |
Partakers |
|
Name: | statutární město Jihlava |
Company number or other registration data: | 00286010 |
Address: | Masarykovo náměstí 1, Jihlava |
Web: | http://www.jihlava.cz |