• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Sdílení sdílených kol mezi městy

Města Nový Jičín a Kopřivnice spojila síly a společně zavedla systém sdílených kol, čímž podpořila ekologickou dopravu a mobilitu obyvatel. Projekt odstartoval se společností Nextbike, ale později přešla služba pod Rekolu, což přineslo nové výzvy i barvu kol, která vyvolala nečekané reakce. Sdílená kola jsou propagována v médiích i na sociálních sítích a města plánují jejich rozšíření do dalších obcí. Aktivita je financována z městského rozpočtu a její dopad je průběžně monitorován
more info about the municipality
more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region:
Surname, firstname: Mgr. Jiří Štěpán
Organization: Město Kopřivnice
E-mail:
Phone: 556 879 650, 731 505 959
Subject: Pěší a cyklistická doprava (vč. dalších typů nemotorové dopravy)

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results?

V roce 2024 města Kopřivnice a Nový Jičín spustila společný pilotní projekt sdílených kol (bikesharing), s cílem nabídnout obyvatelům a návštěvníkům obou měst rychlou, ekologickou a moderní alternativu jak individuální automobilové, tak i veřejné autobusové dopravy.

Sdílená kola již nabízela řada měst, inovace tohoto projektu však spočívala ve spolupráci dvou nedalekých měst, která se rozhodla projekt nastartovat společně. Prvním důvodem bylo sdílení/rozložení fixních nákladů pro provozovatele, kterému stačí jedno „servisní centrum“ pro obě města a druhým důvodem bylo sečtení poptávky v obou městech, a tudíž objemové navýšení a výhodnější nabídková cena z pohledu provozovatelů služby.

Systém byl testován po dobu osmi měsíců (od poloviny dubna 2024 do konce ledna 2025), s možností navazujícího provozu a po vyhodnocení pilotní fáze, změně dodavatele služby, trvá dodnes.

Dílčí cíle obou měst:

  • Podpora udržitelné mobility — nabídka alternativy pro krátké a střední cesty v rámci měst i okolí.
  • Snížení emisí, provozních nákladů a dopravního přetížení — podporou přemístění některých cest z aut na kola.
  • Zlepšení dostupnosti a propojení mezi městy — díky spolupráci Kopřivnice a Nového Jičína lze kola využívat i pro přejezdy mezi městy.
  • Test provozuschopnosti a zájmu veřejnosti — pilotní provoz měl odhalit jak logistické, tak uživatelské výzvy, a sloužit pro rozhodnutí o dalším pokračování a rozvoj systému.

Výstupy:

  • V období pilotního testování bylo uživatelům k dispozici 75 kol rozmístěných na 30 stanovištích v každém městě.
  • Prvních 30 minut výpůjčky bylo zdarma, poté se účtovala částka 18 Kč za každou započatou půlhodinu.
  • Částka 18 korun byla stanovena na základě ceny jízdného MHD v Novém Jičíně, neboť vedení obou měst věřilo, že nízkým poplatkem motivuje i nerozhodné zájemce sdílená kola vyzkoušet.
  • Po změně provozovatele (viz kroky realizace níže) je v Kopřivnici na 46 stanovištích k dispozici přibližně 90 kol a v Novém Jičíně taktéž přibližně 90 kol na 43 stanovištích. Počet stanovišť je upravován jak s požadavky uživatelů, tak i provozovatele služby.
  • Prvních 30 minut výpůjčky je stále zdarma, poté se účtuje částka 20 Kč za každou započatou půlhodinu.
  • Pro přejezd mezi oběma městy je zdarma prvních 60 minut výpůjčky.

Kroky realizace:

  • Dohoda obou měst na společném projektu; výběr provozovatele (nextbike – na dobu určitou).
  • Instalace sítí stanovišť a rozmístění prvních kol v každém městě včetně místních částí.
  • Stanovení jednotných podmínek: půl hodina zdarma; stejná sazba po překročení.
  • Sledování zájmu veřejnosti, vyhodnocení dat o počtech výpůjček, vytíženosti jednotlivých stanovišť, délce jízdy a využití mezi městy.
  • Po ukončení pilotního projektu a novém společném výběrovém řízení na provozovatele, od února 2025 změna provozovatele (Rekola - pro období 2025-2026) s lepší cenovou nabídkou a několika vylepšeními. 
Is the activity related to any of your strategical document?

Strategický plán rozvoje města Kopřivnice pro období 2023 - 2038 (Opatření C.2.3 Alternativy k automobilové dopravě)

Plán udržitelné městské mobility města Kopřivnice z roku 2019 (Opatření C8 - Bikesharing)

Strategický plán rozvoje města Nový Jičín 2021 – 2027 (Opatření C.4. Zajistit adaptaci města na klimatické změny)

Were the implemented activities documented? ANO

Start of activity: 01.04.2024
Attachment

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] Nespecifikováno
How was the activity funded?

Provoz sdílených kol je financován z rozpočtu běžného roku obou měst. Cena za výpůjčku kola v obou městech je stejná, fakturace však probíhá samostatně pro každé město v měsíčních intervalech dle skutečně provedených výpůjček.

Detailed schedule:

Náklady Kopřivnice:

  • provoz nextbike 04/24 - 01/25 cca 1.566 tis. Kč (72.697 výpůjček za 21,54 Kč vč. DPH)
  • 50% zadávací řízení 02/25 cca 60 tis. Kč
  • provoz Rekola 02/25 - 08/25 cca 544 tis. Kč (33.429 výpůjček za 16,27 Kč. vč. DPH)
  • realizace stanovišť sdílených ploch 0 Kč

Náklady Nový Jičín:

  • provoz nextbike 04/24 - 01/25 cca 1.287 tis. Kč (59 755 výpůjček za 21,54 Kč vč. DPH)
  • 50% zadávací řízení 02/25 cca 60 tis. Kč
  • provoz Rekola 02/25 - 08/25 cca 414 tis. Kč (25 455 výpůjček za 16,27 Kč vč. DPH)
  • realizace stanovišť sdílených kol 0 Kč Smlouvy máme podepsány do konce roku 2026.

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?

Na začátku je klíčové sladit očekávání měst či obcí, zda má jít o podporu turistiky, každodenní dojížďky, ekologické dopravy či všech cílů dohromady.

Sdílená kola by měla navazovat na veřejnou dopravu (vlak, autobus) a doplňovat ji, ne s ní soupeřit.

Uživatel by měl mít možnost půjčit si kolo v jednom městě a vrátit v druhém bez složité administrativy, půjde-li o společný projekt více než jen jedné obce. To je zásadní pro skutečnou funkčnost regionálního modelu.

Stanice musí být v blízkosti zastávek MHD, škol, úřadů, obchodních center a kulturních zařízení.

Pokud možno doplnit systém o bezpečné cyklostezky nebo pruhy.

Je potřeba jasně nastavit provozní pravidla, odpovědnosti i sankce.).

Je nutné také komunikovat s občany. Pokud obce propagují systém dohromady, působí to jednotně a přehledně pro uživatele. Občané by měli vědět, že systém zlepšuje dopravu, šetří životní prostředí a podporuje zdravý životní styl.

Výhodné je oslovit instituce, které mohou být velkými uživateli – studenti, zaměstnanci, firmy.

Sledovat počet výpůjček, trasu využívání a vytíženost stanic. To pomůže včas reagovat (např. přidat další stanici).

Sbírat názory uživatelů, případně testovat pilotní projekty před plným rozšířením.

Začít s menším počtem stanic, ověřit fungování a podle zájmu rozšířit.

Dostupnost servisního týmu a pravidelná údržba kol jsou nutné pro důvěru uživatelů.

Mobilní aplikace, platby kartou či možnost využití karty IDS posílí atraktivitu. 

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

Describe the main strengths of your activity / project during its realization? Model spolupráce mezi dvěma blízkými městy – společné zadávání veřejné zakázky, společné podmínky, cenová výhoda díky většímu rozsahu.
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? Během pilotního testování byla řešena otázka možnosti zkrácení stávajícího půlhodinového limitu, kdy půjčovné za uživatele hradí město. Ne kvůli snižování nákladů na službu, ale s cílem dosáhnout toho, aby kola sloužila skutečně pro dopravu z místa A do místa B, a ne jako zábava. S ohledem na dojezdové časy do místních části obou měst, byl však kratší nabízený limit 15 min vyhodnocen jako mnohdy hraniční a tudíž bylo původní nastavení ponecháno.

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?

Pilotní provoz překonal očekávání v obou městech. Během 6 měsíců bylo zaregistrováno 46 988 výpůjček. Důkazem zájmu o službu byl také okamžik, kdy veřejnost začala sama navrhovat další místa pro zřízení nových stanovišť. Jedno takové bylo dokonce zřízeno poblíž vlakového nádraží ve Štramberku (jen pár metrů od hranice města Kopřivnice). Zřízení tohoto stanoviště bylo možné díky vstřícnosti města Štramberk, které vybudovalo zpevněnou plochu i soukromé společnosti, které patří přístupová komunikace.

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Prozatím nebyl.
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Město Kopřivnice i Nový Jičín mají v plánu provoz sdílených kol zajišťovat i nadále, tedy po skončení smlouvy se stávajícím provozovatelem. Vzhledem k projevenému zájmu některých okolních měst a obcí hlavně na trase mezi Novým Jičínem a Kopřivnicí je potenciál rozšířit službu i tam.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Mimo webových stránek a sociálních sítí (FB, IG) obě města ke komunikaci s médii využívají také tradiční tiskové zprávy i články v místních novinách (týdeník Kopřivnické noviny, měsíčník Novojičínský zpravodaj). Několik reportáží bylo odvysíláno i v Kabelové televizi Kopřivnice. Pro komunikaci s občany obě města využívají služby MUNIPOLIS.

Krátké video z FB z počátků spolupráce

Na sdílená kola upozorňujeme také v rámci kampaně Do práce na kole při společném fotografování 2024:  a 2025 

TZ 4. 11. 2024 Sdílená kola budou pokračovat i v dalších letech

TZ 19. 1. 2025: Službu sdílených kol bude ve městě zajišťovat společnost Rekola

Reportáž z 8. 2. 2025: Vyhrála nová společnost, sdílená kola jsou na dva roky růžová

Attachment:

Partakers

Name: Město Nový Jičín
Company number or other registration data: 00298212
Address: Masarykovo nám. 1/1, 74101, Nový Jičín
Web: https://www.novyjicin.cz/

Another partakers

Název:Město Kopřivnice
IČO nebo jiný registrační údaj:00298077
Adresa:Štefánikova 1163/12, 74221, Kopřivnice
Web:https://www.koprivnice.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe