
Rokycany: Školková fóra - participace s nejmenšími 
Basic information
Name of the city/town/region: | Rokycany |
---|---|
Contact: | Město Rokycany |
Surname, firstname: | Natálie Vainarová |
Organization: | MŠ Školní (zastřešující organizace) a Čechova, MŠ U Saské brány (zastřešující organizace) a Pohádka, Město Rokycany |
E-mail: | |
Phone: | 371706104 |
Subject: |
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče |
Description and outputs |
|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Cílem školkových fór bylo rozvíjet u předškolních dětí základní občanské kompetence a vytvářet pozitivní vztah k místu kde žijí, prostřednictvím hravých a věku přiměřených aktivit. Součástí záměru bylo vést děti k vnímání okolního prostředí, podpoře spolupráce, rozvoji komunikačních dovedností a upevnění vztahu k městu Rokycany. Z širšího pohledu fórum směřovalo k propojení s dlouhodobým strategickým plánováním města a k podpoře zdravého rozvoje komunity. Hlavními výstupy byly dětské náměty zpracované do podoby projektů, které děti prezentovaly zástupcům města a zástupcům NSZM ČR. Kroky realizace školkových fór v Rokycanech byly rozděleny do několika tematických celků a probíhaly postupně v průběhu několika měsíců. V první fázi děti poznávaly svou mateřskou školu, mapovaly její prostory a navrhovaly možná vylepšení. Následně se zaměřily na své město – prostřednictvím vycházek a hravých aktivit objevovaly jeho zákoutí, hodnotily bezpečnost, vybavení a celkový dojem z veřejného prostoru. Třetí etapa se soustředila na město v pohybu – děti si osvojovaly základy dopravní výchovy, ekologického myšlení a péče o veřejnou zeleň. Závěrečná fáze vedla k přípravě samotného školkového fóra, kde děti ve skupinách prezentovaly své návrhy před zástupci města a NSZM ČR. Každá etapa byla doplněna o spolupráci s rodiči, tematické návštěvy městských institucí a aktivity podporující komunikaci, sebevědomí a vztah k místu, kde děti žijí. |
---|---|
Is the activity related to any of your strategical document? | Plán zlepšování zdravého města Rokycany pro rok 2025. |
Were the implemented activities documented? | Ve spolupráci s Národní sítí Zdravých měst vznikl podrobný metodický návod pro Zdravá města, obce a regiony. |
Start of activity: | 02.01.2025 |
Budget |
|
What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 5 |
How was the activity funded? | Z rozpočtu škol. |
Detailed schedule: | MŠ U Saské brány (zastřešující organizace) - Na realizaci projektu nebyly potřeba výrazné finanční prostředky. Celkové náklady se pohybovaly přibližně kolem 2 000 Kč, a to především za: • výtvarný a technický materiál (papíry, barvy, lepidla, laminovací fólie apod.), • tisk výstupů a fotografií, • přípravu vizuálních materiálů na fórum (hlasovací lepítka, podložky na práci, nástěnky…), • drobné pohoštění a květiny na fórum. Většina aktivit byla navržena tak, aby byla nízkonákladová a využívala běžné školní vybavení. Další náklady na komentované procházky s místním historikem (2000,- Kč) a program MTU (1 750,- za 1 lekci), tohle není nutná součást projektu. MŠ Školní (zastřešující organizace) - Náklady minimální, pouze skleněné kuličky na aktivitu s hledáním „kešek“ (1.000,- Kč), jinak potřebný materiál a pomůcky byly z prostředků školy |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | MŠ Školní: Jedním z nejcennějších poznatků bylo, že děti mají vlastní názor, pozoruhodné postřehy a často překvapivě praktické nápady. Města by neměla podceňovat jejich schopnost přispívat – ať už formou výtvarných návrhů, komentářů k veřejnému prostoru, nebo prezentací toho, co je v jejich okolí trápí či těší. MŠ U Saské brány: Děti v MŠ jsou schopné vnímat své okolí aktivně a smysluplně – stačí zvolit vhodné nástroje přiměřené jejich věku (hry, tvořivé činnosti, rozhovory). Doporučujeme zapojit děti do skutečných rozhodovacích procesů – například výběr tématu, návrhy úprav prostředí apod. Velkým přínosem je propojení s místní komunitou – návštěvy městských institucí, setkání s pracovníky města nebo prezentace výstupů rodičům. Zajištění zpětné vazby (např. reakce z města na návrhy dětí) posiluje u dětí pocit důležitosti a zvyšuje jejich motivaci. Vhodné je také zajistit kontinuitu, tj. navázat na projekt v dalších letech a sledovat, zda se některé návrhy daří naplňovat. |
Attachment: | Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) Foto (4MB) |
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process |
|
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? | MŠ Školní: Projekt propojil různé vzdělávací oblasti – od výtvarné výchovy po občanskou angažovanost. Velký přínos měla aktivní účast rodičů (např. společné vycházky, hledání „kešek“, výstavy, prezentace). Spolupráce MŠ a města přinesla oboustranný užitek – děti poznaly fungování samosprávy, město získalo zpětnou vazbu. Děti realizovaly veřejnou anketu s otázkou „Co se vám ve městě líbí a co byste změnili?“ a výsledky osobně předaly starostovi MŠ U Saské brány: Velký zájem dětí i rodičů o zapojení. Aktivní spolupráce s městem a komunitou. Propojení vzdělávacích oblastí s reálným životem. Rozvoj komunikačních, sociálních a občanských dovedností u dětí. Nízké finanční náklady, využití běžných prostředků. Přirozená motivace dětí k poznávání a navrhování změn. Snadná opakovatelnost. " |
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? | MŠ Školní: Předškolní děti mají omezenou schopnost soustředění – aktivity musí být pestré, krátké, srozumitelné a založené na prožitku. Projekt byl organizačně náročný pro pedagogy – koordinace aktivit, výstupů a veřejné prezentace vyžadovala čas i energii navíc. Děti samy nemohou projekt řídit – je nutná intenzivní podpora pedagogů i rodičů. Veřejná prezentace může být pro malé děti příliš náročná – mluvení před větší skupinou vyvolávalo stres i u obvykle zdatných dětí. Vystoupení musí být přiměřené věku – kratší, hravé, s důrazem na prožitek, ne na výkon. Nemocnost dětí narušovala přípravy – pomohla dlouhodobost projektu a vzájemné zastupování dětí. Omezená možnost reálné změny – pokud město nereaguje na návrhy, může to snižovat důvěru dětí i rodičů. I malá realizace návrhů (např. drobné úpravy veřejného prostoru) má pro děti silný symbolický význam. MŠ U Saské brány: Vyšší časová náročnost na přípravu a organizaci (zejména Školního fóra). Nutnost koordinace většího množství dětí a osob. Je nutné pečlivě plánovat střídání aktivit a zapojení do diskuzí. Ne všechny návrhy dětí jsou reálně realizovatelné – je třeba vhodně facilitovat jejich očekávání. Závislost na vstřícnosti města/zástupců institucí. " |
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Během realizace nenastaly závažné komplikace. Mírnou komplikací byla nutnost přizpůsobit se časovým možnostem institucí města, které jsme chtěli navštívit (městský úřad, knihovna, hasiči, muzeum). Koordinace většího počtu dětí během fóra – vyřešeno rozdělením do různých skupin a vytvořením herních přestávek. |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | MŠ Školní: Projekt byl vyhodnocen samotným realizátorem. Zaznamenali jsem změny v chování dětí, jejich zapojení do aktivit, schopnost vnímat okolí a vyjadřovat své myšlenky. Z těchto pozorování vznikla reflexe v podobě prezentace projektu plná fotografií a ukázek dětských prací. Po veřejné prezentaci, na které děti představily výsledky své práce, jsme sbírali reakce od přítomných hostů z řad rodičů, vedení obce i pozvaných odborníků. Porovnání, co na počátku projektu věděly děti o svém městě a co se nového naučily a objevily na jeho konci. MŠ U Saské brány: Projekt nebyl hodnocen pomocí formální evaluace, ale proběhlo kvalitativní vyhodnocení prostřednictvím: • pozorování a reflexe pedagogů • analýzy výstupů dětí (návrhy, hlasování, výtvarná práce) • zpětné vazby od rodičů během veřejné prezentace výsledků • reakcí zástupců města na dětské návrhy. Ukázalo se, že děti měly z projektu radost, zlepšily se v komunikaci, lépe vnímají okolí a samy přicházely s návrhy na zlepšení prostředí školky i města. |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Ano, projekt plánujeme opět realizovat i v dalších letech. Rádi bychom z něj vytvořili pravidelnou součást školního roku a opakovaně organizovali Školní fórum jako způsob, jak zapojit děti do života školky i města. Chceme navazovat na předešlé návrhy dětí, sledovat jejich realizaci a rozvíjet téma aktivního občanství v předškolním věku dlouhodobě. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | O školkových fórech byla veřejnost informována prostřednictvím několika komunikačních kanálů, aktivně využívána spolupráce a propagace v rámci Národní sítě Zdravých měst. Medializace probíhala na oficiálních webových stránkách města Rokycany, na oficiálních sociálních sítích města (Facebook a Instagram) a rovněž na oficiálních komunikačních platformách jednotlivých mateřských škol. Informace se objevily také v rubrice Českého rozhlasu Plzeň a v regionálním tisku – konkrétně v Rokycanských novinách nebo Rokycanském deníku. |
Partakers |
|
Name: | Mateřská škola Rokycany, Školní ulice 642, příspěvková organizace, Mateřská škola Rokycany, U Saské brány 39 |
Company number or other registration data: | MŠ Školní: 70981434; MŠ U Saské brány: 70981426 |
Address: | MŠ Školní: Město Rokycany, Masarykovo náměstí 1, Střed, 337 01 Rokycany; MŠ U Saské brány: Třebízského 224, 337 01 Rokycany - www.skolkarokycany.cz/cs/ |
Web: | https://msskolni.cz |
Another partakers |
|
Název: | Město Rokycany |
Adresa: | Masarykovo nám. 1, 337 01 Rokycany 1 |
Web: | https://www.rokycany.cz/ |