 
 Participativní rozpočet - projekty dětí a mládeže 
  
  
  
Zdravá městská část Horní Počernice je ukázkou dobré praxe v oblasti participativního rozpočtování, do něhož jsou zapojeni již žáci základních škol. Studenti se prakticky učí občanské aktivitě, způsobům demokratického rozhodování, tvoření a obhajobám projektů. Následná realizace vybraného projektu zvyšuje možnosti zdravého způsobu trávení volného času nejen mládeže, ale i dospělých. 
   
     
      
      
  
Basic information
| Name of the city/town/region: | |
|---|---|
| Surname, firstname: | Tomsová Lenka | 
| Organization: | Úřad městské části Praha 20 | 
| E-mail: | |
| Phone: | +420 271 071 631, +420 601 388 910 | 
| Subject: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče | 
| Description and outputs | |
| Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Podařilo se zvýšit zapojení obyvatel (zejména dětí a mladé generace) do spolurozhodování o využití finančních prostředků z rozpočtu MČ. Nastartovala se mezigenerační spolupráce. Žáci se na školách prakticky naučili způsoby demokratického rozhodování, tvořit a obhajovat vlastní projekty (své projekty žáci představili na zasedání Zastupitelstva městské části Praha 20). Realizace projektu zvýší možnosti zdravého způsobu trávení volného času mládeže i dospělých. Pro realizaci projektu bylo vyčleněno 100 000,- Kč z rozpočtu MČ Praha 20. K dispozici byly plochy veřejné zeleně, které jsou ve správě MČ Praha 20. Do zpracování projektů se zapojily všechny 3 školy, na kterých je také druhý stupeň. Každá škola měla svůj pracovní tým, který po sběru návrhu z jednotlivých ročníků vítězný návrh dopracoval do projektové podoby a následně jej i prezentoval. V průběhu května probíhá hlasování k určení vítězného projektu, který se bude jako první realizovat v období červen-září 2016. | 
|---|---|
| Were the implemented activities documented? | Byla pořízena fotodokumentace na školách z průběhu přípravy a následně i z vlastní prezentace na ZMČ. Byl pořízen video záznam z prezentace na ZMČ | 
| Start of activity: | 01.01.2016 | 
| End of activity: | 31.12.2016 | 
| Attachment | Článek ve Smart City  PDF (1384 kB) Fotografie z akce  ZIP (1712 kB) | 
| Budget | |
| What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 100 | 
| How was the activity funded? | Rozpočet městské části (kapitola Zdravé město) | 
| Recommendations and inspiration | |
| What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Do participativního rozpočtování doporučujeme zapojit nejdříve aktivní skupiny občanů schopné mít vlastní návrhy na projekty a ochotu je nejen zpracovat, ale je i dále prezentovat před volenou samosprávou a ostatními občany. V případě MČ Praha 20 taková skupina jsou místní ZŠ a případně i neziskové organizace. Částku určenou pro toto participativní rozpočtování určit pro typy projektů o jejichž realizaci tyto skupiny usilují např. v rámci opatření ke stanoveným a ověřeným problémům z Veřejného fóra. Je potřeba přesná specifikace, jaký typ projektů je možné z dané částky financovat, období, v jakém bude projekt realizován a informovat, co se stane s projekty, které se z dané částky realizovat nebudou. Pro realizaci takového projektu je nutná podpora vedení úřadu a to jak politického tak minimálně tajemníka úřadu. Dále je potřeba, aby celý projekt byl postaven na dobrovolnosti aktérů. Nemá význam cílovou skupinu nutit k zapojení, chybělo by to správné nadšení a chuť vymýšlet něco zajímavého. Věnovat tomu svůj volný čas. | 
| Risk, obstacles and positive moments in the implementation process | |
| During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | V dosavadním průběhu aktivity nebyly žádné překážky. Pozitivní zkušenosti jsou z nadšeného zapojení žáků škol (a to i školy, která do té doby byla spíše pasivní). Projevila se i zdravá soutěživost jednotlivých škol. Aby se zabránilo případné demotivaci těch škol, které v hlasování budou 2. a 3. v pořadí, bylo přislíbeno, že tyto projekty budou v zásobníku projektů a budou realizovány, jakmile se naskytne možnost získání nebo uvolnění dalších finančních prostředků. Osvědčila se i prezentace projektů na jednání Zastupitelstva MČ. Žákům tato skutečnost ukázala, že jejich názory jsou brány vážně. A přítomným občanům a zastupitelům byli žáci příkladem, jak kultivovaně lze na takových jednáních vystupovat a že aktivní občan s návrhy je brán vážně a je mu věnována pozornost. | 
| Monitoring and evaluation | |
| Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Dopad aktivity zatím nebyl vyhodnocen. | 
| Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Ano, bude v roce 2016 pokračovat další participativní rozpočtování pro další typy investičních projektů. | 
| Media, promotion | |
| How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Zatím informace v HPZ, www.pocernice.cz; www.zdravehornipocernice.cz o vlastním hlasování - výběru projektu k realizaci. | 
| Attachment: | Videoprezentace Chodovická  HTML (972.9 kB) Videoprezentace Ratibořická  HTML (960.2 kB) Videoprezentace Stoliňská  HTML (965.1 kB) | 
| Partakers | |
| Name: | MČ Praha 20 (Projekt Zdravá městská část) | 
| Company number or other registration data: | 00240192 | 
| Address: | Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9-Horní Počernice | 
| Another partakers | |
| Název: | ZŠ Ratibořická | 
| IČO nebo jiný registrační údaj: | 638 308 25 | 
| Adresa: | Ratibořická 1700, 193 00 Praha 9 - Horní Počernice | 
| Name: | FZŠ Chodovická | 
| Company number or other registration data: | 496 251 95 | 
| Address: | Chodovická 2250, 193 00 Praha 9 - HorníPočernice | 
| Name: | ZŠ Stoliňská | 
| Company number or other registration data: | 638 308 09 | 
| Address: | Stoliňská 823/16, 193 00 Praha 9 - Horní Počernice | 
| Address: | 123 skolska | 


 
  
  
  
          
 