• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Praha 10: "O odpadech jinak!", kampaň městské části

Odpady jsou nejen pro velká města zásadním tématem. MČ Praha 10 zvolila komplexní postup. V rámci 2měsíční intenzivní kampaně jsme kombinovali několik typů přístupů, abychom docílili co nejširšího oslovení obyvatel žijících na našem území (publikace, veřejná diskuse, zapojení místních influencerů, osvětová recyklační místa v terénu ad.).
Více info o městské části

Basic information

Name of the city/town/region: Praha 10
Surname, firstname: Hájková Iva
Organization: Úřad městské části Praha 10
E-mail: iva.hajkova@praha10.cz
Phone: 420 703 866 791
Subject: Výchova a osvěta k udržitelné spotřebě

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? Cílem bylo představit veřejnosti poutavým a přehledným způsobem různé způsoby nakládání s odpadem a snaha o jeho minimalizaci.

Kampaň byla rozdělena do několika témat: Odmítni, Redukuj, Použij zas, Recykluj, Pěstuj.
V rámci nich byly vyhotoveny vzdělávací plakáty s přehlednými informacemi. Současně vznikla též souhrnná brožura. Občané se tak průběžně dozvídali, jak třídit a proč, jak je odpad dále zpracováván, jaké jsou finanční náklady na zpracování odpadu a jak je možno odpad dále využívat.

N téma odpadů byla uspořádána dvě Fóra Desítky:
1) Co se děje s odpadem a proč jeho produkci snižovat?(11.5.2021)
2) Jak využít odpad a jak na to, aby vůbec nevznikl (25.5.2021)
Fóra byla přenášena online na FB MČ Praha 10 formou debaty se zajímavými panelisty (z důvodu pandemické situace) - záznam je přístupný na FB MČ.

V rámci kampaně bylo dále v oblasti Zahradního Města umístěno velké srdce pro odkládání plechovek s osvětou "Každá plechovka se počítá".

Byla uspořádána anketa mezi správci a uživateli komunitních zahrad a komunitních kompostérů ke zjištění stavu a zda by uvítali nějakou pomoc od MČ. V rámci spolupráce se spolkem Ekodomov byla uspořádána setkání u některých kompostérů se spojením osvěty."
Were the implemented activities documented?

ANO

1) souhrnná brožura k nakládání s odpady: https://strategieprodesitku.cz/blog/nova-brozura-praha-10-bez-odpadu/

2) zpráva z výsledku ankety ke komunitnímu kompostování a zahradničení: https://strategieprodesitku.cz/blog/vysledky-anket-o-mestskem-zahradniceni-a-kompostovani-na-desitce/

Start of activity: 01.04.2021
End of activity: 31.05.2021
Attachment
Plakát "Odmítni" PDF (209 kB)

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 15
How was the activity funded? z rozpočtu MČ Praha 10
Detailed schedule: Grafika plakátů zajištěna grafičkou zaměstnanou v tiskovém oddělení UMČ Praha 10,

moderace Fór Desítky zajištěna pracovnicí oddělení strategického rozvoje a participace ÚMČ Praha 10,

finanční náklady byly na tisk a umístění promo panelů s plakáty do veřejného prostoru Prahy 10, cca 15 tis. Kč.

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Kampaň by měla vždy být dlouhodobější, aby měla dosah na co nejvíce lidí.

S ohledem na různé cílové skupiny (mladí, senioři ad.) je vhodné kombinovat více typů nástrojů (online informace, osobní setkání, zapojení významných osobností ad.).

Osvědčilo se grafické zpracování různých témat s informacemi, u kterých se lidé zastavovali a diskutovali (i na úřadě).
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? Fóra Desítky se účastnila influencerka z Prahy 10 Veronika Bernard alias Weef, což mělo pozitivní dopad na sledovanost (skoro 3 000 přímých sledujících).

Díky širokému záběru a delšímu trvání kampaně se na tiskové oddělení MČ průběžně obracely organizace i občané se zájmem o osvětové plakáty (pro vyvěšení ve společných prostorách domů či organizací).

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Spol. AVE je svozovou společností směsného odpadu v MČ Praha 10, proto byla sledována čísla tříděného odpadu. V době koronavirové došlo obecně ke zvyšování plastových nebo obalových materiálů. Přesto byla v Praze 10 čísla za duben a květen srovnatelná s čísly předešlého roku.
Attachment:
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Ano, toto byl 1. ročník, v příštím roce máme zájem opět kampaň realizovat. Věříme, že efekt bude postupný a dlouhodobý.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes? Odpadové fórum - letní číslo 2021 měsíčník Prahy 10 online Fóra Desítky sociální sítě - nejvbětší dosah FB MČ Praha 10
Attachment:

Additional notes

Additional notes V tiskovém oddělení ÚMČ Praha 10 je zaměstnána grafička, proto lze plakáty a brožury operativně řešit a vydávat. Zároveň FB spravuje zaměstnankyně v uvedeném oddělení. Tiskové oddělení úzce spolupracuje s oddělením strategického rozvoje a particpace ÚMČ Praha 10, díky tomu je na úřadě MČ tým aktivních lidí, kteří efektivně solupracují a sdílí společné cíle v udržitelném rozvoji.

Partakers

Name: MČ Praha 10
Company number or other registration data: IČO: 00063941, DIČ: CZ00063941
Address: Vršovická 1429/67, Praha 10
Web: https://praha10.cz/

Another partakers

Název:AVE Pražské komunální služby a.s.
IČO nebo jiný registrační údaj:IČO: 07725680
Adresa:Pražská 1321/38a, Praha 10
Web:https://www.ave.cz/cs/praha/ave-prazske-komunalni-sluzby
Publicita OPZ - DobráPraxe Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe