• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Turnov: To jako fakt?! aneb školní parlament v akci

V Turnově se školní parlament pustil do kampaně, která má za cíl zlepšit veřejný prostor a zapojit mladé do dění ve městě. Děti samy navrhly témata, natočily videa a šířily osvětu o třídění odpadu a pořádku kolem kontejnerů. Výsledkem byla svěží a úspěšná kampaň na sociálních sítích, která oslovila nejen vrstevníky, ale i dospělé. Ukázalo se, že když se dětem dá prostor, dokážou být skvělými tvůrci změn.
more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Turnov
Surname, firstname: Jandová Marcela
Organization: město Turnov
E-mail:
Phone: 739531124
Subject: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? V minulém roce jsme v rámci aktivit Zdravého města Turnov poprvé uspořádali školní fórum v místních základních školách. Všechna setkání se žáky druhého stupně přinesla velmi podnětné návrhy pro vylepšení veřejného prostoru města. Kromě dalšího jsme tak dostali zpětnou vazbu k tomu, jak hodně si děti všímají pořádku (nebo často spíše nepořádku) v okolí košů i kontejnerů ve městě. Je to problematika, kterou řešíme v podstatě neustále. Snažíme se pracovat na prevenci a informovanosti obyvatel na sítích, v tisku apod. Tak přišel i nápad mladou generaci zapojit právě do přípravy informativní kampaně na sociálních sítích.

Mezi hlavní myšlenky patří i snaha o to, aby mladí lidé zjistili, že oni sami mohou něco pro vylepšení ve městě udělat a zapojit se. Když problém vidí i děti a chtějí s ním něco udělat, pro nás dospělé to může být inspirace pro to se rozhýbat a přístup k veřejnému prostoru přehodnotit. Myšlenku kampaně jsem nejdřív formulovala pro tvůrkyni videí – studentku místního gymnázia, která pro město občasně natáčí videa pro sociální sítě. Definovala jsem návrh názvu kampaně, který v sobě nese myšlenku pozastavení se nad tím, jak se někteří z nás k veřejnému prostoru chovají.

Ve společně spolupráci jsme nastavili tři typy příspěvků, které kampaň zahrne: anketní dotazování v ulicích města, osvětová videa (tipy jak správně třídit, jak snížit množství produkovaného odpadu apod.), a také scénky s ukázkami správného nebo nesprávného chování.
S konceptem kampaně jsme oslovili vedení školy a místní koordinátorku školního parlamentu, kde jsme během školního fóra nejvýrazněji rozvinuli debatu na téma nepořádku ve městě. Po dohodě jsme navštívili pravidelnou schůzku školního parlamentu a záměr představili dětem. Vyzvali jsme je ke spolupráci a nechali jim určité období na rozmyšlenou. V další fázi se zájemci závazně přihlásili, a to včetně toho, že si vybrali kategorii videí, které by chtěli spoluutvářet.
S rodiči žáků, kteří měli zájem s námi spolupracovat (celkem asi 12 dětí), jsme ve spolupráci s koordinátorkou školního parlamentu ošetřili GDPR. V dalším kroku jsme nastavili harmonogram spolupráce, založili komunikační skupinu na WhatsAppu pro usnadnění domlouvání termínů apod. Skupinky tvůrců v přípravě videí vedla studentka, která videa tvoří. Individuálně domlouvali natáčecí dny i obsah videí. Pro anketní šetření jsme tvůrce za město vybavili dopisem pro oslovené, který potvrzoval spolupráci s městem. Připravili jsme fotografie konkrétních míst s nepořádkem kolem kontejnerů nebo nesprávně uloženým odpadem. Vlastní režie příspěvků již byla zcela na tvůrkyni videí a žácích. Ve spolupráci s tiskovou mluvčí pak došlo k samotnému zveřejnění videí, frekvenci jsme nastavili na Měsíc planety Země, pravidelně dvakrát týdně. Videa se na městském Instagramu a Facebooku v pravidelných intervalech objevovala po dva měsíce. Na závěr kampaně (červen 2025) jsme uspořádali hodnotící schůzku s členy školního parlamentu a s poděkováním za spoluúčast na projektu.
Is the activity related to any of your strategical document? Aktivita navazuje na Plán zlepšování Zdravého města Turnov, kde zdůrazňujeme prohlubování spolupráce se školními parlamenty i využívání participativních aktivit zaměřených na mladou generaci.
Were the implemented activities documented?

Facebook 

Instagram

Start of activity: 01.12.2024
End of activity: 01.06.2025

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 12
How was the activity funded? Z rozpočtu města v rámci Zdravého města Turnov.

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Na kampaň byla velmi pozitivní reakce na sociálních sítích města. Dosah videí násobně překročil běžnou sledovanost standardních příspěvků. Kampaň i díky spolupráci s mladou tvůrkyní působila svěže a oslovila tak mladou generaci. Spolupráci s mladými v rámci přípravy obsahu sociálních sítí je velmi přínosná jak pro město, tak pro samotné tvůrce.
Vlastní aktivita školního parlamentu na základě výstupů ze školních fór je pro žáky velice motivační. Žáci tak nejsou odkázáni jen na poukázání na možnosti zlepšení. Získávají příležitost stát se součástí změny. Velmi žádoucí je jim dopřát prostor pro vlastní invenci, nesvazovat je těsně nastavenými pravidly. Děti mají skvělé nápady, které dokáži dobře uplatnit, stačí jim poskytnou důvěru, motivaci a podporu.
Attachment:
Foto JPG (865 kB)
Foto JPG (700 kB)

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

Describe the main strengths of your activity / project during its realization? - Evidentní praktický dopad školního fóra, pozitivní vazba účastníkům.
- Spolupráce zástupců města s mladou generací.
- Zapojení mladé generace do dění ve městě, poskytnutí možnosti něco ovlivnit.
- Prohloubení spolupráce se školními parlamenty.
- Vyšší sledovanost kampaně, oslovení vrstevníků.
- Nízkonákladovost.
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? - Aktivita je závislá na personálním obsazení.
- Předpokládá otevřenost a aktivitu realizátora.
- Problematika GDPR v souvislosti přípravou kampaně na sociálních sítích.
- Motivace žáků k účasti na projektu může být náročná.
- Příprava a realizace je odvislá od harmonogramu školního roku a časových možnostech dětí.
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? Řešili jsme harmonogram školního roku (příprava proběhla na sklonku roku 2024, ale samotné natáčení se rozběhlo až na začátku 2. pololetí, tedy v únoru 2025).

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Dopad na stav nepořádku kolem sběrných míst nebo na kvalitu třídění není měřitelný. Na druhou stranu, tento způsob preventivních opatření pokládáme za jednu z cest pro zlepšení informovanoasti o této problematice. Minimálně sami účastníci projektu a jejich nejbližší (rodina, kamarádi, spolužáci) jsou touto cestou výrazně zasaženi. Zveřejněné příspěvky navíc měli velmi široký dosah a podle pozitvních reakcí a komentářů byly velmi pozitivně přijímány. Pozitivní zpětnou vazbu od účastníků projektu jsme získali na závěrečném hodnotícím setkání se školním parlamentem. Na dotaz, zda by někdy v budoucnu měli zájem se podobné aktivity opět účastnit, jsme získali souhlasnou reakci.
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? V závěru školního roku jsme se za tvůrci videí vypravili na poslední setkání školního parlamentu, poděkovali jsme jim a odměnili je malou pozorností. Z rozhovorů s účasntíky bylo zřejmé, že to pro ně byla velmi pozitivní zkušenost. Počítáme s další spoluprací.
Podobně bychom v následujícím školním roce zapojili i Parlament mládeže města Turnov. Plánujeme prohlubovat spolupráci Zdravého města Turnov s aktivními mladými lidmi.
Plánujeme školní fóra dlouhodobě zařadit do realizovaných aktivit Zdravého města Turnov. Na jejich základě také chceme pokračovat se zapojováním nejmladší generace do komunikačních aktivit, do řešení problematiky prevence apod. Nadále počítáme se zapojením dalších studentů jako tvůrců obsahu sociální sítí.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Webové stránky města Turnov 

Attachment:
Instagram JPG (197 kB)
Instagram JPG (303 kB)
Instagram JPG (220 kB)

Partakers

Name: Město Turnov
Company number or other registration data: 00276227
Address: Antonína Dvořáka 335, 51101 Turnov
Web: http://www.turnov.cz

Another partakers

Název:ZŠ Žižkova
IČO nebo jiný registrační údaj:008 55 049
Adresa:Žižkova ulice 518, 51101 Turnov
Web:http://www.zsturnov.cz
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe